|
От
|
Константин Федченко
|
|
К
|
Архив
|
|
Дата
|
18.03.2004 11:26:49
|
|
Рубрики
|
WWII; ВВС; 1941;
|
|
[2ZaReznik] Наш ответ авиаразведчикам Ровеля (перенос из архива)
>"нет такого вопроса, который бы не обсуждался на vif2ne.ru" (с)
>
>Попробую все-таки задать такой вопрос форуму. Ниже приведена цитата из книги (Степанюк Ю.П., Списаренко Б.Д. Фронт під крилом. Докум. повість. - К., Генеза, 1995. - 176 с.) - мемуар Ю.Степанюка, на тот момент штурман 37 авиаполка, описывает как группа из 3 СБ за неделю до начала войны выполнила серию разведвылетов на Польшей. Сразу оговорюсь, что в приведенной цитате есть одна нестыковка по дате, но я оставил текст оригинала.
>Хотелось бы услышать комментарии. Также интересно, были ли такие группы в других округах? Имела ли эта спецоперация какое-то кодовое обозначение?
>------------------------------------
>
>Тоді, за тиждень до чорної неділі 22 червня три екіпажі літаків СБ на чолі з ком.ланки льотчиком Мироновим і мною, штурманом ланки, одержали наказ вилетіти й здійснити посадку на аеродромі Городок в районі міста Львова.
>Командира ланки Миронова я вже знав як досвідченого в льотних справах, і, попри всю його товариськість у стосунках з нами, - вимогливого й безкомпромісного в роботі.
>Ми виконали всі необхідні розрахунки, проклали маршрути і на світанку 25 травня полетіли у вказане місце посадки. На аеродромі нас уже чекали, і ми автобусом дісталися до свого нового помешкання. Мали вказівку - по прильоті не розповідати ні звідкіля ми, ні хто ми є - навіть своїм товаришам по зброї. Що ж, наказ слід виконувати беззаперечно, як того й вимагає військовий статут.
>Невдовзі до нас прибули майор авіаційних і полковник піхотних військ. Розкривши льотні карти, поставили нам завдання. Кожний екіпаж одержує маршрут для проведення фото- і візуальної розвідки. Під виглядом навчальних маневрів треба уважно придивитися, що ж це там твориться на захопленій німцями території поблизу нашого кордону, за річкою Сян? Адже безперервне підтягування сюди ворожих військ, здійснюване в зловісному мовчанні, помітне навіть неозброєним оком!..
>Маршрути на картах не прокладати, розвідку над територією загрозливої дислокації фашистів провадити лише при наявності хмар. Через кордон туди й назад пролітати лише в хмарах, від німецьких літаків ухилятися в хмари.
>Доповідати про результати тільки цим двом командирам. Вони не приховують, що завдання важке, відповідальне, але необхідне для нашої Батьківщини - і ми це зрозуміли. Все треба провести в суворій таємниці.
>Маршрути вивчено уважно: Перемишль, Ярослав, Жешув, по залізниці Кросно, Санок. Екіпажі провели всі необхідні розрахунки - політ туди й назад, без нанесення на карти все завчили й тримали в пам'яті. Увесь цей район, назви й розташування населених пунктів завчено детально для візуальної орієнтації. Звірилися зі своїми штурманськими довідниками, прив'язали місцезнаходження німецьких аеродромів і умовними позначками нанесли на льотні карти пункти Кросно, Новасонч, район Тарнув, Мелія, Сандомир. Повністю підготувалися до польотів і тепер тільки чекали необхідних метеоумов.
>Перший політ у напрямку Перемишль-Ярослав-Жешув. Погода сприяла цьому - на захід пливли по сонячному синьому небесному роздоллю окремі купчасті хмари, приймаючи наші літаки, в разі потреби, в свій прихисток. Завдяки цьому вдалося дотриматися всіх правил польоту.
>За допомогою аерофотоапарата АФА-18 я сфотографував маршрут. Розрахунки по висоті й швидкості були вірними, "розмазування" знімків не сталося, і після обробки в лабораторії вони виявилися високоякісними.
>Провів ретельні візуальні спостереження в цьому районі. Аналогічний політ здійснили ми з Мироновим також у напрямі Кросно. Інші екіпажі пролетіли цими ж маршрутами. Зіставлення одержаних фотоплівок дало змогу виявити збіг даних, тобто підтвердити їхню достовірність.
>Під час одного з польотів у район Кросно ми проводили фотозйомку, тримаючись високо під хмарами.
>Несподівано помічаю - праворуч від нас летять два винищувачі: мєсершміти-109. Одразу даю команду льотчику Миронову негайно відходити в хмари, але сам при цьому фотоапарата АФА не вимикаю і при нахилі нашого літака обидва месершміти потрапляють в об'єктив.
>У хмарах вийшли на схід і за часом підрахували - ми далеко над своєю територією. Прорізаємо хмари зі зниженням і виходимо на схід від міста Львова. Нас чекали - за розрахунками ми вже повинні були повернутися. Товариші хвилювалися за нас, та все обійшлося благополучно.
>Лаборанти в присутності екіпажів обробляли, проявляли й дешифрували фотоплівки, не знаючи, що за район і з якою метою він знятий.
>Авіаційна розвідка дала змогу переконатися, що поблизу радянського кордону обладнується велика кількість польових аеродромів на території, захопленій фашистами. Прокладаються залізничні гілки, по шосе й путівцях на схід рухаються німецькі війська, в лісах дислокується багато живої сили й техніки.
>Залізничними коліями на схід через кожні 2-4 кілометри рухаються товарні поїзди, і навіть зафіксовано, що розвантажування товарняків німецькі солдати ведуть за межами залізничних станцій, у лісах.
>Нам, членам розвідувальних екіпажів, було ясно, що німці швидко й посилено готуються до наступу, і йдеться зовсім не про учбові маневри, а пахне пожежею.
>Після кількаденної відсутності три наших екіпажі 18 червня прилетіли на один з аеродромів Тернополя.
С уважением