От realswat Ответить на сообщение
К realswat
Дата 26.02.2016 08:58:42 Найти в дереве
Рубрики Современность; Флот; ВВС; Версия для печати

Re: Загадка флотско-авиационная

>единственный случай, когда пара иракских "Миражей" таки полетела над Персидским заливом

Описание:

During all of Desert Storm, Iraqi strike aircraft attacked coalition forces only once. Starting just before noon on 24 January, the AWACS intermittently tracked several Iraqi Mirage F-l aircraft. This activity might have been an attempt to draw attention from the real threat. At 1221C, the AWACS detected two other F-ls heading out into the Persian Gulf at six hundred knots (see Figure 3-1). A Midway F/A-18 escorting a strike had detected two aircraft flying over water and southbound at 1220C. The F/A-18 attempted to intercept the suspected enemy aircraft and closed to within ten miles, but it lost contact at 1224C, with the aircraft heading south.
About this time, two Roosevelt F-14 Tomcats in CAP station Whiskey-4, under the control of the cruiser Worden, detected an aircraft thirty-two nautical miles away. The Worden did not hold this contact but ordered the Tomcats to investigate. Perhaps this contact was the flight of F-1s, though the timing does not quite fit. At twenty-three miles the Tomcats lost contact. Just about this time, the cruiser Mobile Bay may have gained a brief contact fifteen miles from the CAP. The Mobile Bay reported it as a valid hostile contact, but the Tomcats were unable to regain contact in time to attack.
Meanwhile, the AWACS was vectoring four Royal Saudi Air Force F-15s to intercept the F-1s. The Saudis separated into two sections so as to cover the target whether it turned left or right. The F-1s were flying at 660 knots, descending from five thousand feet to below five hundred feet. One F-15 intercepted the F-ls, closed in, and identified them as Mirage F-1s. At first the Saudi pilot had trouble receiving permission to fire from the AWACS due to communication difficulties. When he got permission, the Saudi pilot shot down one F-1. Despite a hard turn by the second F-1, the Saudi downed it also
.

Картинка:

http://f6.s.qip.ru/oq4QIfgQ.jpg



Поломки датчиков IFF, упомянутые в исходном сообщении - собственно, основная причина того, что истребители коалиции стремились сначала увидеть самолёт, а уже потом - стрелять (по разрешению "сверху"). При высокой интенсивности полётов это требует очень хорошей подготовки и выдержки операторов ПВО, либо неизбежно ведёт к большому числу потерь от дружественного огня. Американцы и союзники реализовали первый вариант - но во многом просто потому, что иракцы не были достаточно "агрессивны (или глупы)", по выражению командующего ПВО флота, чтобы устроить более качественную проверку.

Кроме того и среди прочего, длительное путешествие иракских самолётов над Персидским заливом 24 января объясняется ещё одной "классикой" - их маршрут проходил вблизи границы секторов ответственности ВВС и флота.

И второй случай проверки системы ПВО флота коалиции в время "Бури..." - известный исторический эпизод, когда противокорабельная ракета была впервые сбита ракетой зенитной (в историю, как и положено, вошли британцы).

https://defenceoftherealm.wordpress.com/2014/11/13/missile-vs-missile-hms-gloucesters-finest-hour/

Картинка:

http://f5.s.qip.ru/oq4QIfgR.jpg



То есть иракскую ракету сбили - но только потому, что она была либо неправильно нацелена, либо попросту неисправна. А так вполне себе пролетела расстояние, более чем достаточное для поражения цели, на глазах у изумлённой.

По случаю пятницы можно только добавить, что аргентинцы обр. 1982 г. навели бы в Персидском заливе шороху.