|
От
|
realswat
|
|
К
|
АМ
|
|
Дата
|
21.02.2016 20:46:55
|
|
Рубрики
|
Современность; Флот;
|
|
Ре: Несколько сгущено
>с чего невелики?
Работа F-15 во время "Бури в пустыне":
A total of 125 F-15Cs eventually deployed to Southwest Asia. This force represented about 28 percent of the toial Air Force inventory. The U.S. P-15Cs flew 5,667 offensive and defensive counterair missions during Operation Desert Storm, and the 72 Royal Saudi Air Force F-15s flew 2,080. Sortie lengths ranged between 4.0 and 9.0 hours, as opposed to the shorter durations flown during training exercises.
As the Air Force's primary air superiority fighter, the F-15C was responsible for manning the high-value airborne asset (HVAA) combat air patrols (CAPS) over the mainland and generally for keeping the overland area free of Iraqi aircrnft. The Eagles were used extensively for sweep and escort missions early in the war when it was assumed the Iraqi Air Force would contest Coalition air strikes. When the Iraqi Air Force declined the fight, the Eagle was used mostly to protect against a "last gasp" attack against the HVAA aircraft. CAPs were also set up over Iraq to try and intercept Iraqi aircraft fleeing to Iran. F-15Cs successfully accomplished these missions by flying two- and fow-ship formations. Formations Included trail, offset trail, and line abreast for sweep and force-protection missions. CAPs throughout Iraq were supported by AWACS as F-15Cs sorted and identified targets ending in pursuit to get within missile parameters for valid shots.
In all, U.S. F-15Cs shot down thirty-one Iraqi aircraft; twenty-three kills were with AIM-7s, and eight kills were with AIM-9s. F-15Cs did not use their guns for air-to-air kills, but one did accomplish a first by shooting an IL-76 Candid with its gun while the Candid remained on the ground.
Работа F-14 в той же операции
F-14s were deployed aboard five of the six carriers in theater and operated from the Red Sea and the Persian Gulf. They flew fighter sweep, CAP, escort, and fleet defense missions during Desert Storm. Operations were conducted day and night, at all altitudes, depending on the threat and speciflc mission objectives. On the opening night of the war, F-14s joined with F-15s to perform a fighter sweep of Iraq, where the Phoenix missile could be employed at its maximum range. Barrier CAP missions also were flown to protect Coalition naval forces and Gulf Cooperation Council coastlines throughout the war. Later in the conflict, F-14s were used to establish and maintain CAPs to intercept Iraqi aircraft attempting to flee to Iran. The additional capability of the TARPS system provided daytime imagery for battle damage assessment, prestrike planning, maritime interception operations, and detection of Scud missile launch site locations.
During Operation Desert Storm, 109 F-14s flew 4,005 sorties. One F-14 was lost, only 6 intercepts were flown, and F-14s shot down 1Iraqi helicopter.
Отсюда (источник старый, детали, понятно, менялись - но общая картина осталась той же)
http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a279744.pdf
При этом, замечу, что сам смысл существования палубной авиации на протяжении всей Холодной войны был фактически один - это был резерв тактической авиации НАТО в Европе (под конец так же появилась идея активно использовать палубную авиацию против советского mainland'a на Дальнем Востоке).
>в спектре решаемых задачь, ПЛО, разведка, заправщики, РЭБ, транспортники, перехватчики, многофункциональные самолеты, полноценный авианосец дает возможность действовать всем, убрали Ф-14 когда перехватчики стали не актуальны но все остальное осталось.
"Решаемые задачи" - это борьба с теми или иными угрозами и поражение тех или иных целей. При этом "универсальность" авиакрыла американского суперкарриера в 80-х, например, была заточена под три фазы плана возможного конфликта с СССР. В этих фазах перед авианосцами стояли задачи, для каждой из которых нужны были те или иные самолёты авиакрыла.
То есть "универсальность" на самом деле была узкой специализацией авиакрыла под конкретный сценарий боевых действий (за что только ленивый не пинал всё, что летало, плавало и ныряло под советским военно-морским флагом). Сменился сценарий - изменилось авиакрыло. В котором теперь нет не только тяжёлых перехватчиков, но и противолодочных самолётов (вертолёты - не то, совсем не то, и не случайно и американцы, и французы всё-таки на авианосцах держали самолёты ПЛО).
> Так как большой авианосец это аэродром, что на нем может приземлятся и взлетать то его вооружение и функции, полная универсальность.
Ага. Берём нынешние американские "полностью универсальные", сравниваем размеры с французским "Шариком". Потом сравниваем авиагруппы. Оцениваем возможности авиагрупп в тех сценариях, в которых авианосцы работают на протяжении последних 25 лет. Ещё раз сравниваем размеры кораблей. Хвалим американцев за универсальность)