мощностная парадигма ключ к "социальной физике". Через 17 век
Спинозу по Коллинзу в 17в я на апрельском докладе выстроил ( у К его нет). Но не указал главной Проблемы мегаДраки, а это есть у Спекторского. УЖе потом выстроил. "Социальная физика".
в копилке свежая большая работа фина (спасибо Майданскому), счас беру в оборот. Та по делу ссылки на Делезовского Спинозу, но парень (там их кучка финов) Даффи 2006 не знает и не проработал. А оба не знают Кузнецова с идеей кванта пространства-времени По спинозе. Книжку Кузнецова кому надо письмом. Книжка Делеза тоже есть на англ,она 60мег и лежит на реформированной бибке Ихтика.нет в разделе Майданский http://ihtika.net/?qwe=vf1&fold2=5744&isutfff=1
Это то же что и моя ОМ , вслед ей и вместе с ней. На желающего
А реферат двух томов Спекторского мне дать счас слабО. Ворк ин прогресс
Viljanen - Field Metaphysic, Power, and Individuation in Spinoza
CANADIAN JOURNAL OF PHILOSOPHY
Volume 37, Number 3, September 2007, pp. 393-418
Field Metaphysic, Power, and
Individuation in Spinoza
VALTTERI VILJANEN
University of Turku
I Introduction
Spinoza developed a highly interesting metaphysical theory of nature
and individuality. In this paper, I endeavor to bring forward some ideas
on how Spinozistic views on extended substance, physical world, and
individuality can be approached using the concept of power as the basis
of interpretation. Jonathan Bennett’s ‘field metaphysical’ interpretation
of Spinoza’s doctrine of one extended substance has generated much
discussion, and forms the other starting point of my paper. I believe
that the field metaphysical interpretation enables one to deal with the
central questions concerning physical individuation — individuality
and the persistence ofindividual being — in a rather novel way. My
main questio is this: what follows if physical individuals are seen as
parts of a unifi ed field of extended power?
I will begin by presenting some general features of my interpretation
of Spinozistic substance and finite things as power.
...
Conclusion
if we start from the idea of some basic stuff — be it,
for instance, mass, temperature, electrical strength, or power — that is
distributed continuously and variably throughout the unique and unifi
ed extension, we arrive at a conception of spatial reality as a field.59
With respect to Spinoza, what emerges from this point of view are finite
things as modes that can be described as formations of intensity in the
unified field of power. The rudimentary physical entities, simplest bodies,
result from constantly moving quanta of power that strive to fill
their regions of space. These basic constituents of physical reality form
complex entities whose metaphysical essence not only individuates
certain formations of dynamic intensifi cations as individuals but also
strives to maintain their temporal existence.
Spinoza’s ethical
project is inherently dynamistic, aiming to provide us with strategies of
reason that help our essential power be realized as freely as possible in
this field of constant contest.60
...
>Основные положения физической экономики просты и понятны:
>1. Мир един. Законы развития природы, общества и человека также едины. (Здесь спорный момент связан с основным вопросом философии – для идеалиста это вовсе не очевидно.)