|
От
|
Pout
|
|
К
|
Сысой
|
|
Дата
|
17.10.2003 11:59:11
|
|
Рубрики
|
Прочее;
|
|
Структура текстов Грамши и отрывков из книги(*)
1.Названия блоков
2.Состав блоков
3 Словарь
Тексты в двухтомнике расположены в виде крупных тематических блоков.
Блоки включают отрывки небольшой длины, которым приданы
названия-заголовки.
Такова общепринятая метода разбиения текстов ТюремныхТетрадей (далее ТТ)
Первый блок - отрывки из писем. Остальные делятся на крупные
тематические блоки или работы(фактически книги)
Имеет смысл их обозначить условными краткими названиями
================================
НАЗВАНИЯ БЛОКОВ
(СГ). "Современный государь" является такой работой, состоящей из 20 с
лишним отрывков. Книга (двухтомник) Сысоя состоит из "книг" по
философии,культуре и эстетике. Политические фрагменты , в том числе СГ,
сюда не вошли.
Другие наиболее известные "книги". Размер по изданию ТТ 1991
+(ВФ) "Введение в изучение философии" (стр.25-99)
+(ПФП) "Проблемы философии практики"-это небольшой блок
(стр.100-148)
+(АК) "Анти-Кроче"(стр. 202-299)
+(АБ) "Анти-Бухарин"(стр.149-201)
(КИИ) "К истории интеллигенции"
------------
- остальные по мере разбора
Внимание! набор отрывков из"книг" в двухтомнике по интересующим нас
темам (не журналистике или театру) существенно неполон. Единственное
_упорядоченное_ полное_
собрание отрывков на русском опубликовано в первом томе издания ТТ
Грамши в 1991г. Прочие тома этого издания не вышли.
Каждое переиздание отрывков ТТ на русском , кроме издания 1991г
, содержит произвольную выборку отрывков из блоков-книг (ВФ, КИИ и
т.д.). Названия
отрывков порой также давались по-разному. Одинаковый шрифт названий
отрывков в скане Сысоя не всегда выдержан. Единица членения текста
ТТ -отрывок с названием,набранным заголовочным шрифтом в начале отрывка.
Заголовки в квадратных скобках -редакционные.
Приписываем ему иногда номер для облегчения поиска (напр, ВФ- 10 "Что
такое человек", АБ-10 "Имманентность и философия практики")
Единая сквозная адресация цитат ТТ возожна только на основе
научно-критического итальянского издания - Gramsci A.Quaderni del
Carcere / Edizione critica dell Instituto Gramsci, a cura di V.Gerratana
vol.I - IV Torino
1975 Сокращенно - Q.
Сcылки на цитаты из ТТ в научных работах привязываются к этому изданию,
в виде например таком -
(ВФ-10)"Что такое человек" - Q, р. 880-886
Набор отрывков из указанных"книг" будет постепенно пополняться до
более полного добавлением новых важных фрагментов.
ВФ и ПФП полностью, АК(впервые на русском) и АБ(впервые за исключением
нескольких кусочков) опубликованы в издании 1991г и только в нем.
Отдельные куски текстов(особенно по "политике" ) в наиболее аутентичном
переводе с итальянского содержатся в книге Григорьевой.
Некоторые работы Грамши , в том числе важные политические и
полемические статьи 20х годов,на русский или не переведены, или
переведены фрагментами.
Такая подборка "ленинских"и"революционных" статей
("Вождь","Революционный год" и лр) например публиковалась в ж-ле
"Коммунист" 10*1977. перевод Григорьевой. "Революция против Капитала"
дожидалась аж до 1999 года.
При чтении текстов следует обращать внимание на специфический
словарь,термины и понятия. По ходу чтения они часто комментируютсяв
примечаниях к основному тексту(под цифровыми сносками). Сводка
комментариев в виде небольшого словаря дается в ч.1.2 и т.д.
====================
СОСТАВ БЛОКОВ
> ТЮРЕМНЫЕ ТЕТРАДИ:
>
(ВФ) в русском издании 1991 "Подход к изучению философии и исторического
материализма"
(это название и все прочие за редким искючением даны издателями.
Действительно,это концентрат и введение в
концепцию Грамши. Содержит основы антропологии и философии)
Состав ВФ. Тексты из "беловых" ТТ Грамши номер 10 и 11, написанные часто
путем переработкипредыдущих текстов черновых ТТ , путем их
редактирования ,для сведения
мыслей по теме воедино. ВФ - это самые известные
и открывающие все издания ТТ фрагменты...
Стандартное название в других
зданиях -"_Введение_ в изучение философии... "
Самый важный и лучше - яснее - других написанный блок. Отрывки не
помеченные цифрами не относятся к ВФ
Обратите особое внимание на тексты этого блока.
------
ВФ
>1 - Связь между обыденным сознанием, религией и философией.
>2 - Отношения между наукой - религией - житейским смыслом.
>3 - Проблемы философии и истории
>4 - Научная дискуссия
>5 - Философия и история
>6 - <Созидательная> философия
>7 - Когда можно утверждать, что философия имеет историческое значение?
>8 - Философ
>9 - Средства языкового выражения, языки, житейский смысл
>10 - Что такое человек?
> 11- Прогресс и становление
> 12- Индивидуализм
> 13- Переводимость языка науки и философии
> 14- История терминологии и метафор
- - - - - - - - - -
> - Философия практики и современная культура -
это ПФП-2
> - Гегемония западной культуры над всей мировой культурой -это ПФП-10
>- Имманентность и философия
-это АБ-10
> - Вопросы номенклатуры и
-это АБ-11
> - Об
-это АБ-18
> - Религиозная история Гете
>
>
--------
(АК)
(помечены отрывки,по теме связанные с первым разделом ВФ и примыкающим к
нему. На них имеет смысл обращать внимание в этой связи. Работа по Кроче
имеет характер"критики-преодоления" идеалистической концепции истории и
диалектики в новом синтезе"философии практики" )
> ФИЛОСОФИЯ БЕНЕДЕТТО КРОЧЕ
> Перевод Г. П. Смирнова
>
> 1+ Некоторые общие методические критерии для критики философии Кроче
> 2- Кроче как партийный деятель
> 3- Позиция Кроче во время мировой войны
> 4- Кроче как идейный лидер ревизионистских течений конца XIX века
> 5+ Разработка теории этико-политической истории
> 6- Кроче и религия
> 7- Кроче и итальянская историографическая традиция
> 8+ Определение понятия этико-политической истории
> 9- Трансцендентность - теология - спекулятивность
> 10+ Парадигмы этико-политической истории
> 11+ Свобода как тождество истории
> 12+ Кроче и философия практики
> 13+<Историзм> Кроче
> 14+Тождество истории и философии
> 15++ <Национальные> корни историзма Кроче
> 16+ Религия, философия, политика
> 17+Связь между философией, религией, идеологией (как понимает ее
Кроче)
> 18+ Учение о политических идеологиях
> 19- Шаг назад по сравнению с Гегелем
> 20- Кроче - человек Возрождения
> 21- Культурное значение Кроче
>
>
этим двумя разделами на первых порах можно ограничиться
================
СЛОВАРЬ (начало)
Начало словаря - в постинге
http://212.188.13.163:2009/nvz/forum/0/co/65725.htm
По тезаурусу возможны раночтения в толковании отдельных терминов-понятий
http://www.charm.net/~vacirca/PNgloss.html#common_sense
PRISON NOTEBOOKS **** GLOSSARY
INDEX
common sense
hegemony
intellectual and moral reform
jacobinism
modern prince
national-popular collective will
passive revolution
COMMON SENSE: Gramsci used the term common sense to mean widely accepted
popular opinions or prejudices about life and reality. Another way of
putting it, is that common sense is the popular world-view or philosophy
of life of the working masses. Common sense and folklore are closely
related concepts for Gramsci, common sense being "philosophical
folklore". Both are contradictory mixes of reactionary and progressive
ideas of reality held by the masses. To build a new socialist culture
both the italian masses and intellectuals would have to go thru a long
process of self-criticism and self-change. Studying popular common sense
and folklore is critical to this process.
In two passages in the Modern Prince Gramsci defined common sense as the
masses' : "traditonal conception of the world" p.197, SPN and:
"....sponaneous feelings of the masses? ("spontaneous" in the sense that
they are not the result of any systematic educational activity on the
part of an already conscious leading group, but have been formed through
everyday experience illuminated by "common sense", i.e., by the
traditional popular conception of the world....." p.198-9, SPN
For the best discussion of common sense see Gramsci's long essay,
Introduction to the study of Philosophy and Culture, Some Preliminary
points of Reference, reprinted in SPN pp. 323-43, see pp.325-334 in
particular.
HEGEMONY: According to Gramsci, to hold power a ruling class must
achieve hegemony over society, meaning its political, intellectual and
moral authority or leadership must be predominant. Gramsci says that a
new ruling class takes and holds state power by establishing hegemony
over allied classes and by using force or coercion against antagonistic
ones.
In several Prison Notes the State is defined as "Hegemony +
dictatorship" or "State= political society+ civil society, ( in other
words hegemony protected by the armor of coercion )" . Again elsewhere
in the Notes he says: " ...by State should be understood not only
apparatus of government, but also the 'private' apparatus of 'hegemony'
or civil society."
To Gramsci hegemony means rule by consent, rule by moral and
intellectual authority or leadership. In his 1926 draft essay ,"On the
Southern Question" Gramsci refers to the hegemony of the proletariat and
defines it as the "social basis of the proletarian dictatorship and of
the workers State" . He goes on to explain this "social basis" ": "the
proletariat can become the leading and the dominant class to the extent
that it succeeds in creating a system of class alliances which allows it
to mobilize the majority of the working population against Capitalism
and the bourgeois State.....this means to the extent that it succeeds in
gaining the consent of the broad peasant masses..." p. 443 ANTONIO
GRAMSCI Selections from Political Writings V.2
Hegemonic apparatus , Gramsci says schools are the key institution of
the hegemonic apparatus, but the term is also used to mean "private
initiatives and activities" and private associations such as trade
unions and political parties.
Gramsci attributes the development of the concept of hegemony to Lenin
and Benedetto Croce, the Italian liberal historian and philosopher.
Antonio Labriola, the father of Italian marxism also used the term
often.
INTELLECTUAL AND MORAL REFORM: Italian cultural revolution led by the
Modern Prince. a mass working class struggle to replace the existing
catholic mass culture and idealist philosophy of bourgeois liberal
intellectuals of early 20th century Italy with a modern, secular
socialist proletarian culture; i.e. to make Italy a culturally unified
nation for the first time.
Main aim of this reform is to replace the authoritarian feudal catholic
world-view of working masses with an egalitarian communist, that is,
proletarian world-view. Intellectual and moral reform, the struggle for
a new socialist way of living, thinking and feeling, new proletarian
philosphy, history, art, politics is "linked to a program of economic
reform"(p.133 SPN) in fact, economic reform is the concrete form in
which working classs cultural revolution first presents itself. Gramsci
insists that the workers must take control of the State and Production
before they can complete their cultural revolution. Intellectual
andMoral Reform is the struggle for workers cultural and political
hegemony over Italy. p.132-3 SPN
JACOBINISM: it has dual meaning for Gramsci: 1. revolutionary
nationalism. 2.Armed revolution, insurrection, a violent, radical break
with the old ruling class and their social order. the two historical
examples Gramsci refers to repeatedly in his Notes are the French and
Russian Revolutions. The revolutionary bourgeoisie in 18th century
France were Jacobins. they formed a revolutionary alliance with the
peasantry to overthrow the feudal order in France in 1789. Lenin and
Marx identified strongly with the radical, intransigent, "jacobin"
spirit of the french revolutionary bourgeoisie; their willingness to use
violence to overthrow the old ruling classes and totally uproot
feudalism.
Gramsci called Machiavelli a "precocious jacobin" because he sought thru
his writing of The Prince , to create a revolutionary-nationalist mass
movement in 16th century renaissance northern Italy based on the
peasantry and urban petty bourgeoisie. Gramsci believed Machiavelli's
political goal was to free all of Northern Italy from foreign occupation
and create a unified Italian State. Gramsci strenuously argued in his
notes on the Risorgimento ( Italy's 19th century national independence
movement) that a "Jacobin force", a revolutionary bourgeoisie and a
radical, intransigent spirit of jacobinism among the bourgeois
intellectuals was totally absent in Italy in the 16 to 19th cenuries and
prevented Italy from being united and becoming a modern capitalist
nation-state. Italy's continued backwardness in in the early 20th
century was due, according to Gramsci to the failure of italian
bourgeois intellectuals to build a revolutionary alliace with italian
workers and peasants during the Risorgimento. Only italian workers and
revolutionary intellectuals led by the italian communist party could
now(1930's Italy) be an effective jacobin force , or leadership, and
create a national-popular collectve will , a revolutionary movement in
Italy.
MODERN PRINCE : is the Italian Communist party, also title of a planned
essay containing Gramsci's political program, to be written in the form
of a dramatic myth using Machiavelli'sPrince as a literary model.
Description to be found in Prison Note titled Brief Notes on
Machiavelli"s politics .,p.125-33 SPN
Modern Prince to consist of three sections on 1) Jacobinism, 2)
formation of a National-Popular Collective Will and 3) Intellectual and
Moral reform ( ".... the religious question or world-view" p.132, SPN)
NATIONAL-POPULAR COLLECTIVE WILL : Gramsci's conception of a
revolutionary nationalist movement that would make socialist revolution
in Italy; to be led by the Modern Prince, the Italian Communist party, .
A class alliance of northern industrial workers , southern peasants and
democratic middle class intellectuals, the main insurrectionary force
being the southern peasantry. the creation by these social forces of a
revolutionary nationalist and socialist culture to culturally and
politically unify Italy thru cultural revolution or " Intellectual and
Moral Reform". p.130-1, SPN
PASSIVE REVOLUTION: "Revolution" that is really a reform from above by
an elite without mass participation aimed at avoiding radical social
change. Fascism, the Risorgimento, Italy's 19th century national
independence movement and "americanism and Fordism", i.e. the 30's New
Deal reforms of U.S. capitalism are examples of passive revolution
according to Gramsci. Passive Revolution is a counter-revolutionary,
restorationist historical movement aimed at avoiding or reversing
revolutionary change. Gramsci criticized Croce for writing histories of
Europe and Italy that defend passive revolution-restoration
ideologically, and attack Jacobin National- Popular movements like the
French and Russian revolutions.
Gramsci advances his theory of the Risorgimento and Fascism as passive
revolutions in an important series of prison notes on italian history.
One of his most damning criticisms of Croce, was that though a liberal
political opponent of Fascism, Croce as passive revolution's major
ideological proponent was, in effect, giving Fascism historical and
philosophical legitimacy and support. Gramsci called fascism false
national-popularism, and degenerated jacobinism as well as passive
revolution. This clearly shows that he saw italian fascism's demogogic
claims to be revolutionary as particularly dangerous to the Left and the
italian working class
=======
http://www.italnet.nd.edu/gramsci/igsn/index.html