От Skvortsov Ответить на сообщение
К Km
Дата 19.05.2021 18:45:36 Найти в дереве
Рубрики WWII; Версия для печати

Re: Mutual Aid...

>Добрый день!
>>Там есть продолжение:
>>"to be otherwise of use to the United States of America".
>
>>>Пресс, который плющил возвратные ленд-лизовские Студебеккеры и Виллисы в порту Владивостока, можно было бы посчитать нарушением этого пункта соглашения.
>>
>>Металлолом мог быть использован США, ничего не нарушено.
>
>"Формально верно, а по существу издевательство".

>Писали, что там ещё какую-то технику топили в море неподалёку. Тоже польза.

Слабо верится. Скорее складировали дюраль от разделки самолетов где-то в Японии.

Вот ледокол амеры не топили, в металлолом в 1974 пошел.

Southwind (WAG-280) was laid down on 20 July 1942 at San Pedro, Calif., by the Western Pipe & Steel Co.; launched on 8 March 1943; sponsored by Mrs. Ona Jones; and commissioned by the U.S. Coast Guard on 15 July 1944, Cmdr. R. M. Hoyle, USCG, in command.

Southwind was decommissioned on 23 March 1945 and transferred to the Soviet Union under the terms of lend-lease on 25 March. Renamed Admiral Makarov in honor of the designer and builder of the world’s first ocean-going icebreaker, the ship operated in the Soviet Navy north of Russia and Siberia for four and one-half years before the Soviet Union returned her to the United States at Yokosuka, Japan, on 28 December 1949.

Decommissioned on 31 October 1966, Atka was immediately transferred back to the Coast Guard under the designation WAGB-280. Her name was stricken from the Naval Vessel Register on 1 November 1966. The ship resumed the name Southwind on 18 January 1967. Ultimately, she was decommissioned from Coast Guard service on 31 May 1974, and she was sold for scrap to the Union Mineral & Alloy Corp. of New York on 10 March 1976 for $231,079.00.

https://www.history.navy.mil/research/histories/ship-histories/danfs/a/atka.html


>С уважением, КМ