От Skvortsov Ответить на сообщение
К All
Дата 16.05.2021 11:20:14 Найти в дереве
Рубрики 1917-1939; Версия для печати

Синтетический бензин - несколько цифр

Несколько цитат из документа:

COMMITTEE OF IMPERIAL DEFENCE
Production of Oil from Coal
REPORT OF A SUB-COMMITTEE

November 29, 1937.


155. Capital Cost.—Imperial Chemical Industries, Ltd., consider, as a
result of the experience gained at Billingham, that a plant with a capacity of
150,000 tons of petrol per annum is the smallest economic unit.

156. The estimated cost of a new plant of 150,000 tons capacity is
£8 million. This amount is made up of £7,25 million for cost of erection and
£0,75 million in respect of research and interest on capital during construction;
licence fees to International Hydrogenation Patents, Ltd.; and working capital.

157. Costs of Production.—The works costs of production for petrol in a
new plant was given as 7,2 d. With recent increases in the price of coal, this
might have to be increased, and the Company state that each additional 1 s. on
the price per ton of coal adds -10 d. to the cost per gallon of petrol.

158. Realisation Price.—….
...An exact figure cannot be given, but it is doubtful whether on the basis of current prices of imported motor spirit more than 12d. a gallon could safely be taken.

282. Incidentally, the Committee would point out that for a capital
expenditure of £8 million, the cost of one hydrogenation plant with an output
of 150,000 tons of motor spirit, 32 tankers of 11.200 tons cargo capacity, could
be built, which, allowing for 5 voyages a year only, could bring to this country
1,800,000 tons, or twelve times the output of a single hydrogenation plant.

Average cif. Values of Crude Oil and Refined Liquid Products imported into the United Kingdom
Jan.-June 1937.
Motor spirit - 4,4 Pence per gallon

Британская компания Imperial Chemical Industries, Ltd. в городе Billingham эксплуатировала завод по производству синтетического бензина по методу Бергиуса.
На основании полученного ею опыта, подкомиссия, созданная COMMITTEE OF IMPERIAL DEFENCE, пришла к выводу, что строительство нового завода производительностью 150 тыс. тонн бензина в год обойдется в 8 млн. фунтов.
В 1937 г. цена импортного бензина в английских портах на базисе поставки CIF составляла 4,4 пенса за галлон, но действующий налог на импорт бензина составлял 8 пенсов за галлон. Таким образом, британский синтетический бензин мог конкурировать с импортным при цене 12 пенсов за галлон. Себестоимость должна была составить 7,2 пенсов за галлон, амортизация (на базе 20 лет) составляла еще 2,13 пенса, оставшаяся прибыль давала доход на капитал менее 7%.

Что такое цена завода 8 млн. фунтов? Например, за эти деньги можно было построить 32 танкера дедвейтом 11200 тонн.
Но еще более показателен другой пример. В программе военно-морского строительства 1937 бюджетного года была предусмотрена закладка трех линкоров "Кинг Джордж V" общей стоимостью 24 млн. фунтов и двух авианосцев суммарно за 8,1 млн. фунтов.

Как видим, стоимость строительства заводов по выпуску 5 млн. тонн синтетического бензина в год равна стоимости постройки 66 авианосцев.