От Centurion18
К realswat
Дата 25.02.2016 13:02:06
Рубрики Современность; Флот; ВВС;

Re: Загадка флотско-авиационная

>На каком американском палубном самолёте - по слухам, конечно - во время операции "Буря в пустыне" часто выходил из строя передатчик "свой-чужой"?

>Решается с применением здравого смысла))
EA-6 Prowler?

От realswat
К Centurion18 (25.02.2016 13:02:06)
Дата 25.02.2016 13:42:00

Re: Загадка флотско-авиационная

>EA-6 Prowler?

Совершенно верно. Взято из Marvin Pokrant, Desert Storm at Sea: What the Navy Really Did

Similar situations [наведение истребителей БВП на собственные возвращающиеся самолёты] occurred frequently with MarCent EA-6Bs, because their electronic jammers often knocked out their IFF.

Интересная история - казалось бы, американцы))
Из одной такой ситуации целая флотская байка там же:

Despite Captain Marfiak's assurances, the people in SAG Alfa felt vulnerable. Commander Glenn Montgomery, USN, commanding officer of the Curts, recalls that during the first week of the war an unidentified aircraft headed directly for the Curts, seemingly on an attack profile. The aircraft showed no IFF. Montgomery's Tactical Action Officer requested permission to fire; however, other than the aircraft's profile, nothing indicated it was hostile. Montgomery decided not to fire. He told his crew, "If we eat this one, it's my responsibility." The aircraft flew right over the Curts; it was a MarCent EA-6B with four aircrew on board. More than a year later, Montgomery decided the critical factor in his decision had been the absence of intelligence. Based on his experience, he could not believe an Iraqi aircraft could detect the Curts without U.S. intelligence or his own sensors warning him.
The Leftwich had a similar experience, when a target emitting no IFF signal approached her. Her Operations Officer recalled that at the last second before she would have fired, an electronic warfare operator, analyzing the aircraft's radar emissions, called out, "It's an EA-6B."
Despite several such nervous intercepts, not a single friendly aircraft was fired upon over the water. Although we do not mention these Red Crown operations after each strike, the reader should realize that he had to maintain vigilance every hour of every day for the duration of Desert Storm.
.

SAG ALfa - группа американских фрегатов и саудовских катеров, державшаяся вблизи берегов Кувейта для спасения пилотов. И, как отмечено далее:


В той книжке ещё одна любопытная история про то, как на войне "всё идёт не так". Управление истребителями БВП осуществлялось не с АВАКС'ов или "Хокаев", а "по старинке" - с крейсеров. С АВАКС'ами возникли типичные проблемы на стыке двух видов ВС. "Хокаи" вроде как испытывали проблемы с работой у берега (интересно, что сказал бы по этому поводу Вудвард)).

На выходе - единственный случай, когда пара иракских "Миражей" таки полетела над Персидским заливом (и, видимо, собиралась атаковать американцев "Экзосетами"), закончился тем, что противника перехватил саудовский F-15 под управлением Е-3. Бывшие ближе к иракцам F-14 БВП на цель навести не удалось - в том числе потому, что из всех американских кораблей только один имел короткий РЛ-контакт с целью, управлявший же БВП "Уорден" иракские самолёты не видел, и электронной картинки с АВАКС'а не получал, только голосовую информацию.

От realswat
К realswat (25.02.2016 13:42:00)
Дата 26.02.2016 08:58:42

Re: Загадка флотско-авиационная

>единственный случай, когда пара иракских "Миражей" таки полетела над Персидским заливом

Описание:

During all of Desert Storm, Iraqi strike aircraft attacked coalition forces only once. Starting just before noon on 24 January, the AWACS intermittently tracked several Iraqi Mirage F-l aircraft. This activity might have been an attempt to draw attention from the real threat. At 1221C, the AWACS detected two other F-ls heading out into the Persian Gulf at six hundred knots (see Figure 3-1). A Midway F/A-18 escorting a strike had detected two aircraft flying over water and southbound at 1220C. The F/A-18 attempted to intercept the suspected enemy aircraft and closed to within ten miles, but it lost contact at 1224C, with the aircraft heading south.
About this time, two Roosevelt F-14 Tomcats in CAP station Whiskey-4, under the control of the cruiser Worden, detected an aircraft thirty-two nautical miles away. The Worden did not hold this contact but ordered the Tomcats to investigate. Perhaps this contact was the flight of F-1s, though the timing does not quite fit. At twenty-three miles the Tomcats lost contact. Just about this time, the cruiser Mobile Bay may have gained a brief contact fifteen miles from the CAP. The Mobile Bay reported it as a valid hostile contact, but the Tomcats were unable to regain contact in time to attack.
Meanwhile, the AWACS was vectoring four Royal Saudi Air Force F-15s to intercept the F-1s. The Saudis separated into two sections so as to cover the target whether it turned left or right. The F-1s were flying at 660 knots, descending from five thousand feet to below five hundred feet. One F-15 intercepted the F-ls, closed in, and identified them as Mirage F-1s. At first the Saudi pilot had trouble receiving permission to fire from the AWACS due to communication difficulties. When he got permission, the Saudi pilot shot down one F-1. Despite a hard turn by the second F-1, the Saudi downed it also
.

Картинка:

http://f6.s.qip.ru/oq4QIfgQ.jpg



Поломки датчиков IFF, упомянутые в исходном сообщении - собственно, основная причина того, что истребители коалиции стремились сначала увидеть самолёт, а уже потом - стрелять (по разрешению "сверху"). При высокой интенсивности полётов это требует очень хорошей подготовки и выдержки операторов ПВО, либо неизбежно ведёт к большому числу потерь от дружественного огня. Американцы и союзники реализовали первый вариант - но во многом просто потому, что иракцы не были достаточно "агрессивны (или глупы)", по выражению командующего ПВО флота, чтобы устроить более качественную проверку.

Кроме того и среди прочего, длительное путешествие иракских самолётов над Персидским заливом 24 января объясняется ещё одной "классикой" - их маршрут проходил вблизи границы секторов ответственности ВВС и флота.

И второй случай проверки системы ПВО флота коалиции в время "Бури..." - известный исторический эпизод, когда противокорабельная ракета была впервые сбита ракетой зенитной (в историю, как и положено, вошли британцы).

https://defenceoftherealm.wordpress.com/2014/11/13/missile-vs-missile-hms-gloucesters-finest-hour/

Картинка:

http://f5.s.qip.ru/oq4QIfgR.jpg



То есть иракскую ракету сбили - но только потому, что она была либо неправильно нацелена, либо попросту неисправна. А так вполне себе пролетела расстояние, более чем достаточное для поражения цели, на глазах у изумлённой.

По случаю пятницы можно только добавить, что аргентинцы обр. 1982 г. навели бы в Персидском заливе шороху.