Re: Но вообще,...
>... боевые сцены нехарактерны.
я об этом выше сказал
>Это было сугубо "женское" общество.
в могиле помимо указанных в русской публикации были ещё два золотых кольца - тоже с минойскими женскими изображениями.
>И геммы нехарактерны, характерны печати.
>Т.е., в данной находке много странного и трудно интерпретируемого.
>Например, можно предположить, что прото-ахейцы увели мастера в плен и, прижигая пятки, заставляли ваять на прото-ахейский вкус.
Авторы находки полагают, что расположение и подбор предметов минойского происхождения в могиле говорит о том, что это не просто награбленное добро, а набор, составленный с пониманием ритуального/религиозного значения этих предметов.
We suggest that in the grave of the Griffin Warrior interrelationships among artifacts and representational elements demonstrate that mainlanders at Pylos, at the start of the Late Bronze Age, already attached symbolic
meaning to the rings. We also believe that other objects buried with the Griffin Warrior were chosen so as to interact with the iconography of the rings. First we mention the mirror found above the Griffin Warrior’s legs,
which is complemented by the mirror held by the goddess depicted on ring 4 (Fig. 14).85
Mirrors in male graves are found much less frequently than in female burials (a 1:5 ratio); in the latter case Paschalidis has recently suggested they accompanied women of exceptional beauty.86 But in the case of
males, mirrors have been found with warrior burials almost exclusively.87 That fact, together with the image of the goddess with a mirror on ring 4, suggests to us that for those who decided on the placement and arrangementof the grave goods, the mirror had ritual significance—while the presence in the grave of multiple combs may point to ritual hair-combing
before battle.88
The Lord of the Gold Rings: The Griffin Warrior of Pylos (pp. 627-655)
Jack L. Davis and Sharon R. Stocker
DOI: 10.2972/hesperia.85.4.0627