От Александр Антонов Ответить на сообщение
К Дм. Журко
Дата 31.01.2010 17:47:00 Найти в дереве
Рубрики Современность; ВВС; Версия для печати

Был такой самолётик. X-31. Первый с двухмерным УВТ. Вот с него всё и начиналось.

Здравствуйте

"Two X-31s were built, with the first flying on October 11, 1990.[1] Over 500 test flights were carried out between 1990 and 1995. The X-31 featured fixed strakes along the aft fuselage, as well as a pair of movable computer-controlled canards to increase stability and maneuverability. There are no horizontal tail surfaces, only the vertical fin with rudder. Pitch and yaw are controlled by the three paddles directing the exhaust (thrust vectoring). Eventually, simulation tests on one of the X-31s showed that flight would have been stable had the plane been designed without the vertical fin, because the thrust-vectoring nozzle provided sufficient yaw and pitch control."

Ссылкой на пояснение не поделитесь? (хочу запомнить ник пояснявшего)
Надеюсь хоть связь между УВТ в вертикальной плоскости самолёта F-22 и площадью его горизонтального хвостового оперения пояснявший не отрицал? :)

С уважением, Александр