От tarasv
К Андрей Платонов
Дата 30.01.2005 23:09:04
Рубрики Современность; ВВС;

Re: Вы переоцениваете...

>Поподробнее пожалуйста насчет "значительно уступают". Сравнения F-16 и МиГ-29 как комплекса вооружения для воздушного боя я видел - "миг" или превосходит, или не уступает.

Это какой МиГ какому F-16? ;-) 15 летней давности? Так эти 15 лет БРЭО и вооружение F-16 постоянно совершенствовалось а у МиГ-29 осталось то-же. F-16 стал менее маневренным, догнал в оружии ближнего боя (если сделают в AIM-9X захват после пуска как на последнем Питоне то и обгонит) и серьезно обогнал по вооружению средней дальности.

Орфографический словарь читал - не помогает :)

От Андрей Платонов
К tarasv (30.01.2005 23:09:04)
Дата 30.01.2005 23:56:28

Re: Вы переоцениваете...

>>Поподробнее пожалуйста насчет "значительно уступают". Сравнения F-16 и МиГ-29 как комплекса вооружения для воздушного боя я видел - "миг" или превосходит, или не уступает.
> Это какой МиГ какому F-16? ;-) 15 летней давности?

Статья за начало 2001 года.

>Так эти 15 лет БРЭО и вооружение F-16 постоянно совершенствовалось а у МиГ-29 осталось то-же. F-16 стал менее маневренным,

За счет чего?

>догнал в оружии ближнего боя (если сделают в AIM-9X захват после пуска как на последнем Питоне то и обгонит)

Ну, давайте сравним с Р-73. И таки нашлемка появилась?

>и серьезно обогнал по вооружению средней дальности.

В чем серьезность - в переходе с AIM-7 на AIM-120? Да, шаг вперед есть немалый, но давайте оценивать комплекс вооружений. Или махонькая тарелочка на F-16 стала видеть так дальше, чем здоровенное зеркало на Су-27?

В цифрах проиллюстрировать все свои вышеприведенные слова сможете?

>Орфографический словарь читал - не помогает :)

Прочтите техописания - поможет. ;-)

От Гриша
К Андрей Платонов (30.01.2005 23:56:28)
Дата 31.01.2005 00:05:26

Re: Вы переоцениваете...

>>догнал в оружии ближнего боя (если сделают в AIM-9X захват после пуска как на последнем Питоне то и обгонит)
>
>Ну, давайте сравним с Р-73. И таки нашлемка появилась?

Да. Первые "испытательные" 40 штук раздали в течении прошлого полугодия, первая партия контракта (250+ штук) будет доставлена к марту. Всего ожидается производство двух тысяч экземпляров, для F-15, F-18 и F-16, включая для четырех инностранных заказчиков.

http://www.boeing.com/news/releases/2004/q2/nr_040611s.html

От Андрей Платонов
К Гриша (31.01.2005 00:05:26)
Дата 31.01.2005 00:17:47

Re: Вы переоцениваете...

>>>догнал в оружии ближнего боя (если сделают в AIM-9X захват после пуска как на последнем Питоне то и обгонит)
>>Ну, давайте сравним с Р-73. И таки нашлемка появилась?
>Да. Первые "испытательные" 40 штук раздали в течении прошлого полугодия, первая партия контракта (250+ штук) будет доставлена к марту. Всего ожидается производство двух тысяч экземпляров, для F-15, F-18 и F-16, включая для четырех инностранных заказчиков.

Неизвестно, будет ли среди них Польша.

А вообще интересно - я давно слышал об экспериментальных системах, сроки внедрения которых в строевую эксплуатацию постоянно сдвигались вправо. ТТД серийных систем известны?

От Exeter
К Андрей Платонов (31.01.2005 00:17:47)
Дата 31.01.2005 02:21:51

Будет

Вот Вам статья двухлетней давности о собственно польском заказе. Как видите, Vision Systems Joint Helmet-Mounted Cueing Systems там фигурируют. Вообще они начали поступать на F/A-18 ВМС США в 2002 г. С 2004 г поставляются и ВВС США,а также Греции и к настоящему времени заказаны либо запланированы к приобретению кроме Польши также Австралией, Бельгией, Данией, Финляндией, Нидерландами, Норвегией, Чили и Южной Кореей. Не говоря уже о том, что это не единственная западная система подобного типа.


JANE'S INTERNATIONAL DEFENCE REVIEW - FEBRUARY, 2003

Poland selects F-16C/D Block 52+

GRZEGORZ HOLDANOWICZ

The Polish ministry of national defense (MND) and the US Department of Defense's Defense Security Cooperation Agency (DSCA) are expected to sign a Letter of Offer and Acceptance (LOA) by the end of March, to cover the US$3.48 billion procurement by Poland of 48 Lockheed Martin F-16C/D Block 52M+ multirole fighter aircraft.
The selection of the F-16 as the preferred candidate (over competing bids from Gripen International's JAS 39 Gripen and Dassault Aviation's Mirage 2000-5EPL/DPL) was announced on 27 December by Polish defense minister Jerzy Szmajdzinski.
After the signing of the LOA, the Polish Ministry of Economy will have a further 60 days for offset contracts finalization. Deputy Defense Minister Janusz Zemke stressed that in case of any formal, legal or technical problems with the offset contracts, the MND would turn to the second-in-line proposal (the Gripen).
Under the planned FMS-contract, Poland will receive its F-16s (including 36 F-16C single-seaters and 12 F-16D two-seaters) between early 2006 and the end of 2008.
Three squadrons, the 3rd and 10th Tactical Air Squadron currently operating MiG-21s and the 6th TAS currently flying Su-22s, will be equipped with the jets, operating from two Main Operating Bases: Poznan-Krzesiny and Lask. A further two airbases will be equipped to support F-16 operations as well.
Initial training of 12 aircrew and 137 maintenance personnel will take place with the Arizona Air National Guard at Tucson International Airport and at Lockheed Martin training centers. The first Polish unit, 3rd TAS at Poznan, should reach initial operational capability in 2008, fielding eight pilots qualified for NATO reaction forces operations. For in-country training, Poland will receive a full mission dome simulator, two unit level training devices and two emergency procedures trainers.
The Polish Block 52M+ aircraft will have a maximum take off weight of 21,772kg including a weapons payload of 9,942kg. The aircraft will be equipped with Pratt & Whitney F100-PW-229 engines (parts for which are to be manufactured at the WSK PZL Rzeszow company bought last year by United Technologies), Northrop Grumman AN/APG-68(V)9 radar, Link 16, AN/APX-113 'identification friend or foe' systems; two AN/ARC-232 two-channel Have Quick II/SATURN U/VHF radios; AN/ALE-47 advanced co-ordinated countermeasures system; and conformal fuel tanks.
Twenty aircraft will have Internal ECM Baseline Provisions (ASPIS) with installed ITT Advanced Integrated Defensive EW Suite (AIDEWS, notably the AN/ALQ-211[v]4 SIRFC) sets.
Weapons and other mission systems to be included in the package (to arrive between 2007-09) would comprise 178 AIM-120C-5 Advanced Medium-Range Air-to-Air Missiles, plus six training rounds; 178 AIM-9X Sidewinder short-range air-to-air missiles, plus 24 training rounds; 280 AGM-154C Joint Stand-Off Weapons and 360 AGM-65G Maverick air-to-surface missiles (all from Raytheon).
There would also be 340 Mk 82 (500 lb) and 230 Mk 84 (2,000 lb) bombs along with 270 JDAM and 270 Paveway III kits to convert some of these into inertially-guided GBU-31/38 or laser-guided GBU-22/24 precision weapons; as well as 13,500 BDU-33 practice bombs plus 210,000rds of 20mm ammunition.
Poland would also acquire 22 Lockheed Martin PANTERA navigation and targeting pods, eight PTARS reconnaissance pods; 20 Vision Systems Joint Helmet-Mounted Cueing Systems; 20 night-vision goggle sets; and eight autonomous air combat maneuvering instrumentation sets. The F-16s will also have provisions for AGM-84 Harpoon, AGM-88 HARM, AN/ALE-50 towed decoys and AN/ALQ-131/184 EW pods.
The earlier reported interest in CBU-105 Wind Corrected Munition Dispensers and Paveway II GBU-10/12 bombs was canceled and the total number of other weapon systems was reduced by half, in order to make the deal more affordable.
IDR was told by a US official during negotiations that the DSCA will try to reduce this even further in order to prevent the Poles having to pay non-recurring costs for weapons integration. But Poland may be reluctant to confirm such suggestions. Poland is going to pay for the package with a US 15-year Foreign Military Financing loan worth up to US$3.8 billion (with interest rates set close to 6%).
IDR learned that the F-16C/D Block 52M + will incorporate low observability technologies derived from the Have Glass I/II classified programs (radar-absorbent materials and coatings).
Have Glass covered insertion of RAM into the inlet duct and on other elements of the airframe, addition of a metalized canopy and foam behind radar. Have Glass consisted of two separate programs:
• the radar cross section reduction-oriented Pacer Mud that led to creation of the radar absorbent material called FMS-3049; and
• the infrared signature reduction-oriented Pacer Gem that resulted in incorporation of the new top coat paint (FMS-2026) matching the shades of the current paint.
The new RAM was implemented on 60% of the structure, generally on selected upper and lower surfaces, where10-20mils of RAM was sprayed, adding about 100kg of weight to the aircraft. Polish aircraft are also to be the first or one of the first equipped with new color moving map provided by Honeywell.




С уважением, Exeter

От Гриша
К Андрей Платонов (31.01.2005 00:17:47)
Дата 31.01.2005 00:28:33

Re: Вы переоцениваете...

>Неизвестно, будет ли среди них Польша.
Неизвестно. Двое из четырех скорее всего Бельгия и Турция.

>А вообще интересно - я давно слышал об экспериментальных системах, сроки внедрения которых в строевую эксплуатацию постоянно сдвигались вправо. ТТД серийных систем известны?

Март уже на носу, отсрочка мало вероятна.