От И. Кошкин Ответить на сообщение
К ttt2 Ответить по почте
Дата 25.12.2015 13:11:56 Найти в дереве
Рубрики Флот; 1917-1939; Версия для печати

Re: Жлобство неподходящее...

Я вас приветствую! Хррр. Хрррр. Ххуррагх!
>>"Нельсон" и "Родней" при не самом удачном орудии вышли тихоходными и слабомореходными гробами. Для того, чтобы построить хорошо защищенный, хорошо вооруженный, быстроходны и мореходный линкор денег нужно было - ой-е-ей. Британцы попытались вогнать всех в прокрустово ложе ограничений для того, чтобы самим иметь возможность заложить довольно большую серию пусть слабых, но достаточно быстроходных линкоров. Естественно, на их претензии забили все, даже Сталин.
>
>Безденежье жлобству не способствует.

>Насчет Нельсона - что значит "вышли"?

>Ясно что при ограничениях чем то надо жертвовать - сознательно пожертвовали скоростью.

>Насчет гробов - "гробы" получились вполне нормальные, воевали на всех театрах и никогда не подводили.

>шутки моряков в их строну в основном от непривычного силуэта.

>>И. Кошкин
>С уважением

http://www.naval-history.net/xGM-Chrono-01BB-Rodney.htm

At 2200 hours during the sweep to the north off the Norwegian coast RODNEY suffered a serious rudder defect. She was ordered to detach and proceed to the Clyde.

(The rudder design of the NELSON class was poor. This was attributable to having twin screws and an inadequate single centre rudder which was out of the propeller race. The problem was recognised and the NELSON’s rudder was reinforced but RODNEY’s had not. In February 1940 the CinC in his report that it was evident that the design of the rudder was too weak to stand the strain of constant steaming in rough seas and zig-zagging)


...

(In his report on the first 6 months of the war at sea the CinC HF stated that ‘the weather experienced in Northern Waters from October could only be described as foul; one gale had followed another with monotonous frequency’. The effect of the bad weather on RODNEY had already exposed the design weakness of her rudder and by the end of February she was experiencing problems with ‘panting’ of her hull plating. The term ‘panting’ when used in the context of a ships hull applies to out-of-plane movement causing the formation of secondary bending stresses which are produced when a deformed panel is subjected to in-plane edge loads. This action causes fatigue which leads to cracking. RODNEY had to have work carried out to rectify the damaged plating)

И. Кошкин