От ZaReznik
К Carl
Дата 11.07.2003 11:12:17
Рубрики Прочее; Авиатехника; Сайт `Моделизм на airforce.ru`; 1936-1945 гг.;

Re: Неизвестные Яки...

>Vystavka v Rechline organizovali v nachale sentyabrya 1943 (3.9.1943?). Polnyj tekst nadpisi Yak-7:

>"Stalinskomu sokolu Smirnovu Leonidu ot trudyashchikhsya Frunzenskomu rajona gor. Saratova"

>Carl-Fredrik Geust

May be you have more detailed information when and where this Yak was captured?
More correctly in russian:
"Сталинскому соколу Смирнову Леониду от трудящихся Фрунзенского района гор.Саратова" (istead of Frunzenskomu)


От Carl
К ZaReznik (11.07.2003 11:12:17)
Дата 11.07.2003 18:17:57

Re: Неизвестные Яки...

Spasibo za korrektsii russkogo jazyka!

According to unconfirmed info Smrinov´s Yak-1 made a forced landing (deserted?) to one of the bases of the Slovakian Staffels (13./JG 52) in Crimea summer 1943. A photo which could be the same aircraft was published in the memoirs of Hauptmann Lipfert (JG 52), but there are no details about the pilot.

Concerning the Rechlin exhibition, I enclose here the (corrected) photo caption from Red Stars Vol.4:

"(Bottom) A rare photo from a German equivalent of the BNT comparative exhibition: captured allied and German aircraft are displayed at Rechlin 3 September 1943. The following aircraft can be seen: Hawker Typhoon Mk.IB (EJ956), an Airacobra in Soviet colors, one Yak-1b and one Yak-7B fighter (inscription "To the Stalin eagle Leonid Smirov from the workers of the Frunze rayon of Saratov"), a LaG-5 radial engine fighter ("84" inscribed "Eskadrilya Valerij Chkalov"; of 3 IAK or 4 GIAP VVS KBF), B-17F-27-B0 Flying Fortress (41-24585 "Wulf Hound", captured 12 December 1942, DL+XC in Luftwaffe) and B-24D Liberator (41-23659 "Blonde Bomber II", with Italian civil registration I-RAIN) in the rear.
The Airacobra was captured in damaged condition in spring 1943. After repair by Espenlaub Flugzeugenwerke it was flown by Hans-Werner Lerche to Rechlin on 12 June 1943 (code GE+PV). It was later used in the German movie “Panzer greifen an” with repainted red stars (flown by Lerche).
In front of the American bombers a number of German fighters (Bf 109s and Fw 190s) are parked."

No info concerning the origin of the Airacobra is known!!

Nichego izvest´no kas. Airacobra v Rechline!

Carl

От ZaReznik
К Carl (11.07.2003 18:17:57)
Дата 14.07.2003 19:25:23

Re: Неизвестные Яки...

>According to unconfirmed info Smrinov´s Yak-1 made a forced landing (deserted?) to one of the bases of the Slovakian Staffels (13./JG 52) in Crimea summer 1943. A photo which could be the same aircraft was published in the memoirs of Hauptmann Lipfert (JG 52), but there are no details about the pilot.

>Concerning the Rechlin exhibition, I enclose here the (corrected) photo caption from Red Stars Vol.4:

>"(Bottom) A rare photo from a German equivalent of the BNT comparative exhibition: captured allied and German aircraft are displayed at Rechlin 3 September 1943. The following aircraft can be seen: Hawker Typhoon Mk.IB (EJ956), an Airacobra in Soviet colors, one Yak-1b and one Yak-7B fighter (inscription "To the Stalin eagle Leonid Smirov from the workers of the Frunze rayon of Saratov"), a LaG-5 radial engine fighter ("84" inscribed "Eskadrilya Valerij Chkalov"; of 3 IAK or 4 GIAP VVS KBF), B-17F-27-B0 Flying Fortress (41-24585 "Wulf Hound", captured 12 December 1942, DL+XC in Luftwaffe) and B-24D Liberator (41-23659 "Blonde Bomber II", with Italian civil registration I-RAIN) in the rear.
> The Airacobra was captured in damaged condition in spring 1943. After repair by Espenlaub Flugzeugenwerke it was flown by Hans-Werner Lerche to Rechlin on 12 June 1943 (code GE+PV). It was later used in the German movie “Panzer greifen an” with repainted red stars (flown by Lerche).
>In front of the American bombers a number of German fighters (Bf 109s and Fw 190s) are parked."

>No info concerning the origin of the Airacobra is known!!
-------------
Ла-5
Обсуждение самолета пошло отдельной темой (см.выше)
Могу добавить о принадлежности самолета:

В 3 ИАК РСВГК по имеющимся данным был только 1 Ла-5, на котором летал исключительно командир копуса генерал Е.Я.Савицкий. Нет никакой информации о потере этого Ла-5, а сам Савицкий остался жив-здоров и успешно закончил войну в Германии (так что Галланд не был одиноким генералом-асом в небе Германии в 1945, как это часто любят повторять на западе:)). Есть серия фотографий Савицкого с летчиками у Ла-5 «Эскадрилья Валерий Чкалов», но номер на фюзеляже «60» и никаких стрел на оперении.
4 ГвИАП ВВС КБФ – имели 17 Ла-5 «Эскадрилья Валерий Чкалов», однако нигде не видел ни фотографий, ни упоминаний о стрелах на оперении Ла-5 (или других истребителей) этого полка.
P.S. Самолет Ла-5 «Эскадрилья Валерий Чкалов» были, как минимум, еще в 10 полках
+++++++++
Як-1б
На фото не Smirov, а Смирнов (Smirnov или Smirnoff)
[АиВ 2/1999] 13.(Slovak)/JG52 в 1943 базировались на аэродромах Майкоп, Краснодар (с 5.I.43), Славянская (с 31.I.43), Керчь-IV (с 17.II.43), Тамань (с 18.III.43), Анапа (с 1.IV.43), Тамань (с 15.IX.43 до X.43). Т.е. все лето эскадрилья базировалась в Анапе, однако в целом ряде западных источников Анапу почему-то упорно называют именно крымским аэродромом, когда от Анапы до ближайшего Крымского мыса километров 80.

Дезертирство? Увы, возможно.
Есть еще один вариант – 17.IV.43, при спешной переброске 3 ИАК РСВГК вместо Курской дуги на Кубань, одна из групп (эскадрилья 291 ИАП + лидер Пе-2) вместо Ростова вышла на Таганрог и сразу 3 Яка (в т.ч.комэск Егоров) по ошибке сели на немецком аэродроме + еще 2 Яка были сбиты наземной ПВО. Точных данных о типе Яков нет, но ск.вс. это были как раз Як-1б.
P.S. есть ряд упоминаний (Покрышкин, Степаненко) о боевом применении немцами трофейного Яка над Кубанью в 1943
Отличительная особенность Яков 3 ИАК РСВГК – эмблема соединения, крылатая звезда под выхлопными патрубками, но как раз это место на снимках из Рехлина не просматривается
+++++++++++++++
«Аэрокобра»
Если не ошибаюсь – эта «Кобра» т.н. ранних версий (Р-400 / Р-39D).
Согласно книге «Аэрокобры вступают в бой» (В.Роман 1993) весной 1943 на таких «кобрах» воевали:
в Заполярье 2 ГвИАП и 78 ИАП ВВС СФ, 19 ГвИАП
на Северо-Западном фронте (Новгород – Старая Русса) 28 ГвИАП
на Кубани - 16 ГвИАП, 45 ИАП (позднее 100гв), 298 ИАП (позднее 104гв)
Кроме того некоторое количество таких самолетов было в других частях, а также не совсем понятна ситуация с 185 и 494 ИАП.Так что локализовать перекрашенную «кобру» довольно сложно без дополнительной информации.
В принципе, в этой книге приведены серийные номера ранних «Аэрокобр», но сравнивать увы не с чем.
--------------------------------------
--------------------------------------
Ла-5
Discussion about this aircraft is transformed into separate topic (see above for Audrius's opinion about 88 ГвИАП and senior leutenant Бойко.
Probabbly this Ла-5 was captured by Germans 30.VII.43.

Also I can add some comments about belonging of this Ла-5:

I have information that was just 1 Ла-5 in 3 ИАК РСВГК and it was flown exclusively by general Е.Я.Савицкий – commander of this corps. There is no any data about lose of this Ла-5, and also general Е.Я.Савицкий successfully finished the war in Germany (so A.Galland wasn’t alone general-ace over Germany :). There are some photos with Е.Савицкий and other pilots near Ла-5 – «Эскадрилья Валерий Чкалов», but it has fuselage number «60» and no one arrow on the tail.

4 ГвИАП ВВС КБФ – this regiment received 17 Ла-5 «Эскадрилья Валерий Чкалов», but I’ve never seen any photo or textual mentioning about arrows on the tails of Ла-5 (or any other fighters) belonged to this regiment.

P.S. In general more than 60 Ла-5 «Эскадрилья Валерий Чкалов» were supplied to ВВС РККА and than were dispersed between 10 regiments, at least.
++++++++++++
Як-1б
On the photo not Smirov, but Смирнов (Smirnov or Smirnoff); район means district
[АиВ 2/1999] – Staffel 13.(Slovak)/JG52 during 1943 was based on the following aerodromes Майкоп, Краснодар (from 5.I.43), Славянская (from 31.I.43), Керчь-IV (from 17.II.43), Тамань (from 18.III.43), Анапа (from 1.IV.43), Тамань (again, from 15.IX.43 till X.43). So whole summer’43 staffel spending at Анапа – it’s peninsula Таманский, not peninsula Крымский, hovever I saw a number of «west sourses» where Anapa with hard obstinacy defined as a Crimean airfield, but it’s not geographically correct (there are ~80 km from Anapa to the nearest Crimean cape across Керченский channel).

Desertion? Well, it’s possible.
But there is other variant – 17.IV.43, during haste relocation of 3 ИАК РСВГК to Кубань in place of Курская дуга, one of the groups (squadron from 291 ИАП + «navigation leader» Пе-2) mistakenly arrived to Таганрог instead of Ростов and immediately 3 Yak (including squadron commander Егоров) landed at the Luftwaffe airbase + 2 more Yak were also shooted down by Flaks. There is no exact data about modification of those Yaks, but the most probably that were Як-1б.
P.S.There are some notes (Покрышкин, Степаненко) about combats against german Yak over Кубань in 1943
Special feature of Yak fighters belonged to 3 ИАК РСВГК was the emblem of this corps (winged star), which was located under engine exhaust pipes, but exactly this place is not visible on the photos from Rechlin
++++++++++++++++
«Аэрокобра»
If I’m not mistaking this is early version «Aircobra» (i.e. Р-400 / Р-39D).
In accordance with book [В.Роман «Аэрокобры вступают в бой» 1993] following front-line regiments were completely or partly equipped with such «cobras»:
Заполярье - 2 ГвИАП and 78 ИАП ВВС СФ, 19 ГвИАП
North-West front (Новгород – Старая Русса) 28 ГвИАП
Кубань - 16 ГвИАП, 45 ИАП (later 100гв), 298 ИАП (later 104гв)
Moreover there are some isolated instances of few such «cobras» supply to other regiments, and also not fully clear situation with 185 ИАП and 494 ИАП. So localisation of the «Aircobra» from Rechlin is rather hard without additional information.
Also this book provides information about serial numbers of early version «Aircobras» that were supplied to USSR, but German data about serial number is not available to compare them