От F101 Ответить на сообщение
К Alex Ответить по почте
Дата 09.03.2006 19:43:02 Найти в дереве
Рубрики Авиатехника; 1936-1945 гг.; Версия для печати

Re: Источник знания...

Про Темпесты упоминается у Степанца. Со ссылкой на архив.

Як-9ДД полностью оправдал себя как истребитель дальнего
действия, когда группа из 12 самолетов этого типа в августе
1944 г. под командованием майора И.И.Овчаренко, совершила
без подвесных бензобаков беспосадочный перелет Бельцы-Бари
(Италия) протяженностью 1300 км для оказания помощи Народно-
освободительной армии Югославии. Лидером был бомбардировщик
"Бостон", ведомый опытным летчиком-испытателем НИИ ВВС
М.А.Нюхтиковым. Этот перелет и последующая работа по сопро-
вождению транспортных самолетов С-47 на освобожденную парти-
занами территорию Югославии продемонстрировали высокие экс-
плуатационные и летные качества Як-9ДД. За весь период пре-
бывания в Вари не было отмечено ни одного случая поломки или
отказа в работе самолета, хотя в каждом боевом вылете (а их
было 155) приходилось дважды пересекать Адриатическое море,
проходя над водной поверхностью от 400 до 600 км, и совер-
шать посадки на расположенные среди высоких гор площадки ог-
раниченных размеров при сильном боковом и даже попутном вет-
ре. Як-9ДД на высотах до 3000...4000 м по скорости и маневру
превосходил все базировавшиеся на аэродроме Бари английские
и американские истребители - "Темпест" I, "Спитфайр" IX,
P-63C-1 "Кингкобра", P-40 "Киттихаук", P-47 "Тандероолт" и
др., что было проверено практически в учебных воздушных бо-
ях. Почти все американские и английские истребители были вы-
сотными и на 3000...4000 м не блистали своими качествами.
Английские и американские летчики с восхищением отзывались о
мастерстве советских летчиков и высоких качествах Як-9ДД
[ЦАМО, ф. 480. оп. 7106, д. 38 и 39].

Где были в это время Темпесты:

The first flight of a production Tempest V took place on 21 June 1943. First deliveries of Tempests to squadrons began in January 1944, No 486 (RNZAF) Squadron at Tangmere being the first to receive the type. It was No. 3 Squadron, however, that was first to fully equip with the Tempest, having received a full compliment by March. No. 3 Squadron began operations in April, by which time 486 had also fully equipped with the Tempest, both squadrons by then having moved to Newchurch. No. 56 Squadron, also with the Newchurch Wing, began receiving Tempests in June, with their first operation flown on 2 July 1944. The Tempests equipping the Newchurch Wing were known as Tempest V Series I, 100 of which were built, and were indentifiable by the four Hispano Mk II cannons protruding from the wings. The Tempest Mk V Series II, equipped with the short barreled Hispano Mk V cannon and capable of carrying long range drop tanks, began reaching the squadrons during June. During July and August three more squadrons were equipped with Tempests; Nos. 80, 274, and 501 comprising the Manston Wing.

In September the Newchurch Wing tranferred to 122 Wing at Grimbergen, Belgium. Nos. 80 and 274 of the Manston Wing moved to Antwerp in September and by October, after a stint at Grave with 125 Wing, joined with 122 Wing at Volkel, Holland to form a five squadron Tempest Wing under the control of the 2nd TAF. The Tempest's role was that of low and medium altitude air superiority figher, being nicely complimented by, and coordinating with, the medium and high altitude specialized Spitfire Mk XIVs of 125 and 126 Wings. In January 1945 33 and 222 Squadrons converted to Tempests, joining 135 Wing of 85 Group at Gilze-Rijen, Holland in February. 122 Tempest Wing was reinforced during February by the addition of 41 Squadron's Spitfire XIVs tasked with providing high cover for the Tempests. 274 Squadron transferred to 135 Wing in March to better balance the Tempest Wings. In April the Wings moved to keep up with the advancing Allied armies; 135 Wing to Kluis, Holland followed by a move to Quackenbrück, Germany and 122 Wing to Hopsten, Germany. A total of 801 Tempest Vs were produced.

Это если принимать упоминание про Темпест I за опечатку, т.к. это прототип, причем обладавший исключительными ЛТХ. Вообще, мысль о том, что Темпест (любой модели), у которого скорость у земли больше чем максимальная у Як-9ДД, уступил последнему в скорости, является несколько... гммм... странной. Не менее странной, чем наличие Темпестов в Бари.