Я знаю, что "лайтнинг" был дорогим удовольствием. Но вот мнение бравого мирюканского женераля: "Say we were going into a combat and you go in with a P-51, a 100-percent warplane: Give it a status of 100 for combat. The pilot starts out with a rating of 100. But by the time he gets four or five hundred miles out over the ocean his morale has been going down steadily by looking at that water down there, and my guess was that he would arrive at combat about a 50-percent-efficient pilot. So the total score of pilot and plane is 150. Now the P-38 is not a bad combat airplane -- I'd give it a rating of 75 as compared to the P-51, easily -- maybe more than that -- but give it 75. But the pilot arrives there 100 percent -- he's just as good as when he took off because he knows one of those big fans can bring him home. He's got two engines. So his score - his fighting score is 175 against the other's 150."
>Я знаю, что "лайтнинг" был дорогим удовольствием. Но вот мнение бравого мирюканского женераля:
Который пишет о том что он согласен с тем что Лайтнинг как истребитель хуже Мустанга но двухдвигательный самолет над морем имеет лучшую выживаемость чем однодвигательный.
Во-первых, женераль говорит, что "лайтнинг" если и был хуже "мустанга", то не намного. А во-вторых, живучесть - это тоже важная характеристика. Мы ведь оцениваем машину по совокупности всех параметров, так сказать, по общей полезности. И "мустанг" просто стал невыгоден по соотношению "цена/полезность" к 45му. Но высокая полезность его не подвергалась сомнению.