От В. Кашин
К All
Дата 03.12.2008 14:35:39
Рубрики Локальные конфликты;

BLACKWATER подключается к борьбе с пиратами

Добрый день!

Сказано, что компания уже проводит встречи в Лондоне с потенциальными клиентами. Компания еще в 2006 г приобрела судно "МакАртур", способное нести 2 вертолета, надувные лодки, экипаж из 15 человек и 30 охранников.


Blackwater Plans Effort Against Piracy

*

By AUGUST COLE

Private security firm Blackwater Worldwide began holding meetings in London on Tuesday with potential clients for a new business venture -- protection from pirates.

The Moyock, N.C., firm, which has grown rapidly through State Department security work in Iraq, has been courting shippers and insurance firms about protecting ships in pirate-infested waters. It's meeting with more than a dozen firms this week and hopes to drum up its first contract.

View Full Image
Blackwater Plans Effort Against Piracy
Neil Rabinowitz/Blackwater

The McArthur can carry helicopters and inflatable boats.
Blackwater Plans Effort Against Piracy
Blackwater Plans Effort Against Piracy

There have been almost 100 attempts this year to seize ships off East Africa, fewer than half of which were successful, according to the U.S. Navy. On Nov. 30, two skiffs harassed an Oceania Cruises Inc. ship passing through the Gulf of Aden. Eight shots were fired at the cruise liner, which evaded the boats, according to the Miami-based company.

A chemical tanker in the Gulf of Aden was seized by pirates last week, and earlier in November pirates grabbed a Saudi tanker loaded with $100 million of oil, which is still being held.

Navies from the U.S., India, Russia and Europe, including the British navy, have stepped up their patrols off the coasts of Somalia and Kenya and in the Gulf of Aden, but don't have the resources to protect all of the vessels that ply those waters. On Tuesday, the United Nations Security Council passed a resolution supporting a European Union naval mission to combat piracy off the coast of Somalia.

The U.S. Navy is warning that ships need to be ready to fend for themselves in an area four times the size of Texas. "We've made a lot of recommendations that range from keeping ladders up on the ships' sides to putting professional security teams on board," said a Navy official.

The pirates, often armed with automatic weapons and rocket-propelled grenades, have lured ships with false distress calls and even attempted assaults with fast-moving boats, according to reports from the International Maritime Bureau's Piracy Reporting Centre on recent attacks.

Blackwater already has a ship it says could be deployed abroad to scare off or even challenge pirates: the 183-foot McArthur, which the company bought in 2006. It can carry two helicopters as well as rigid-hull inflatable boats favored by naval commandoes, and 30 guards in addition to a crew of 15. Blackwater's database of contractors includes former Navy SEALs and Coast Guard personnel.

"Its primary goal would be one of deterrence, that's the idea here," said Blackwater spokeswoman Anne Tyrrell. The company would prefer to keep its guards aboard its own ship because of legal uncertainties. "We would be allowed to fire if fired upon; the right of self-defense is one that exists in international waters," she said.

Blackwater's push to land its first antipiracy contract is part of a strategy to build its business outside its State Department security work in Iraq, which brings in between $300 million and $400 million a year. There are growing concerns in the security industry that costs and legal risks in Iraq could skyrocket because, under a new agreement, foreign contractors there are set to lose their immunity from local law next year.

Shippers are wary of hiring combat-ready contractors to defend their oil tankers or cargo vessels because of liability issues and because pirates may be tempted to shoot first if they see armed guards. Kristi Clemens, president of security firm Aegis LLC, says it could even end up raising insurance rates.

Write to August Cole at august.cole@dowjones.com

С уважением, Василий Кашин

От Александр Стукалин
К В. Кашин (03.12.2008 14:35:39)
Дата 03.12.2008 14:43:16

Она как-то уж больно долго "подключается"... :-)

См. еще тут:
http://www.kommersant.ru/doc.aspx?DocsID=1074973

От В. Кашин
К Александр Стукалин (03.12.2008 14:43:16)
Дата 03.12.2008 15:06:19

Да в общем и масштабы не впечатляют - один маленький кораблик (-)


От Дмитрий Козырев
К В. Кашин (03.12.2008 15:06:19)
Дата 03.12.2008 16:59:47

Не совсем понятно с какими клиентами они работают?

В смсле для того чтобы сопровождать груз корабль вобщем то не нужен - охрана находится на борту.
Скорее корабль это плавбаза ЧОПа просто.

НО непонятно - кто им готов платить. Ведь вроде вояки предоставляет эскорт на безвозмездной основе сейчас?

От В. Кашин
К Дмитрий Козырев (03.12.2008 16:59:47)
Дата 03.12.2008 17:34:23

Re: Не совсем...

Добрый день!
>В смсле для того чтобы сопровождать груз корабль вобщем то не нужен - охрана находится на борту.
>Скорее корабль это плавбаза ЧОПа просто.
Видимо, с "Макартура" будут вертолетами или лодками высаживаться на корабли группы охранников на время прохождения через определенный район, а затем вертолетами же с них эвакуировать.
Сам корабль гонять возможно и без толку, по огневой мощи он не будет превосходить пиратов - на нем вроде бы нет даже завалящей 30-мм пушечки. Зато команда из бывших спецназовцев.
>НО непонятно - кто им готов платить. Ведь вроде вояки предоставляет эскорт на безвозмездной основе сейчас?
Не всем, как я понимаю. Если судит по Сириус Стар и атаке на американский круизный лайнер, многие даже особо ценные корабли идут без охраны на борту и без непосредственного сопровождения.
С уважением, Василий Кашин

От Дмитрий Козырев
К В. Кашин (03.12.2008 17:34:23)
Дата 04.12.2008 09:52:06

Re: Не совсем...

>>НО непонятно - кто им готов платить. Ведь вроде вояки предоставляет эскорт на безвозмездной основе сейчас?
> Не всем, как я понимаю. Если судит по Сириус Стар и атаке на американский круизный лайнер, многие даже особо ценные корабли идут без охраны на борту и без непосредственного сопровождения.

так безопасность - дело добровольное.
Насколько я понимаю - предлагаемой охраной не пользуются, т.к. надо или подавать заявку загодя или ждать сбора конвоя - а хотят пройти с ветерком и в своем графике не заморачиваясь.


От val462004
К В. Кашин (03.12.2008 17:34:23)
Дата 03.12.2008 19:00:52

Re: Не совсем...

>Добрый день!
>>В смсле для того чтобы сопровождать груз корабль вобщем то не нужен - охрана находится на борту.
>>Скорее корабль это плавбаза ЧОПа просто.
> Видимо, с "Макартура" будут вертолетами или лодками высаживаться на корабли группы охранников на время прохождения через определенный район, а затем вертолетами же с них эвакуировать.

Их наняли пираты, чтобы можно было высаживаться на захватываемое судно с вертолетов. :)))

С уважением,

От Salegor
К В. Кашин (03.12.2008 15:06:19)
Дата 03.12.2008 15:46:17

кораблик с лодками. Потопят их, как есть потопят. Или те, или другие. (-)


От Александр Стукалин
К Salegor (03.12.2008 15:46:17)
Дата 03.12.2008 16:29:41

индусы и потопят... :-)) (-)