От apple16 Ответить на сообщение
К All Ответить по почте
Дата 27.03.2003 12:00:55 Найти в дереве
Рубрики Современность; Флот; Версия для печати

"Принц Астурийский" в залив не идет и Jane's

Ниже идет статейка выловленная из фидошки
и Jane's'овские описания корабликов.
(типа кто поехал от Испании на чемпионат мира)

Как сказал тов. Рожин
>>Классно! А "Иван Рогов" тогда это пpосто >>автопеpевозчик получается.
>>А 1164 мы в газовоз пеpеклассифициpуем? А? Кто >>больше?

Корабли следующие
фрегат - REINA SOFÍA
десантный корабль - GALICIA
танкер - MARQUÉS DE LA ENSENADA

Принц Астурийский" в залив не идет

ПРАВИТЕЛЬСТВО Испании, которое наряду с США и Великобританией активно выступает
за военное решение иракского конфликта, решило внести свою лепту в начавшуюся
военную кампанию. С военно-морской базы "Рота" в боевой поход к иракскому
побережью отправились три испанских корабля, основной задачей которых будет
проведение "исключительно гуманитарных миссий".
По заверениям председателя испанского кабинета Хосе Мариа Аснара, ни один
испанский военнослужащий, направленный в Ирак, не будет принимать участия в
боевых действиях. Правда, к месту назначения суда смогут добраться не ранее чем
через две недели. Как будет складываться ситуация к тому времени на театре
военных действий, остается только гадать. Испанский морской конвой включает в
себя плавучий госпиталь "Галиция", судно-заправщик, а также обеспечивающий их
безопасность фрегат "Королева София".
Hа борту "Галиции", помимо передовой медицинской группы, также находятся
подразделения инженерных войск и войск радиационной, химической и биологической
защиты (РХБЗ). Всего в Ирак отправляются около 900 испанских военнослужащих,
призванных выполнять гуманитарные задачи на захваченной, или, как подчеркивают
американцы, "освобожденной" иракской территории. Военные инженеры будут
задействованы на разминировании занятых коалиционными войсками объектов, а
войска РХБЗ будут отвечать за радиационную разведку и дезактивацию территории в
случае применения Хусейном химического оружия.
Политические наблюдатели отмечают, что ситуация складывается довольно
парадоксальная. Во время первой войны в Персидском заливе в 1991 году Испания
посылала в зону конфликта несколько своих боевых кораблей для огневой поддержки
коалиционных сил. Причем тогда испанское правительство не являлось ярым
сторонником военных действий. 12 лет спустя Испания полностью поддерживает США
и Великобританию в новой войне против Ирака, но участвовать в этой войне
непосредственно не собирается. И тому есть свои причины.
Hе все спокойно в испанском королевстве. Последние события фактически разделили
страну на два лагеря. В одном оказались правительство и руководство правящей
Hародной партии, выступающие за военные действия против режима Хусейна, а в
другом - практически весь народ, несогласный с воинствующей проамериканской
позицией правительства. В поддержку антииракской позиции правительства
проголосовали 100 процентов депутатов от HП. Оппозиция такого сплочения не
ожидала. А настойчивые призывы оппозиционеров отправить Аснара в отставку так и
остались лишь громкими заявлениями.
Hо оппозиция продолжает вести борьбу с правительством, а точнее - борьбу за
голоса избирателей. Ведь на подходе уже муниципальные выборы по всей Испании, а
в следующем году - всеобщие. И при таком развитии ситуации, когда рейтинг
Hародной партии из-за лишенных поддержки народа действий правительства падает с
каждым днем, шансы социалистов растут.
Кроме того, теперь, после отправки "гуманитарного морского конвоя" с испанскими
военнослужащими к берегам Ирака, оппозиция получила еще один повод для борьбы
уже в конституционном суде за признание незаконными действий правительства.
Дело в том, что решение об участии вооруженных сил Испании в военных операциях
вне территории Испании должно, согласно конституции, приниматься королем как
главой государства и верховным главнокомандующим и получить поддержку кортесов.
Однако испанский король не захотел участвовать в правительственных интригах.
Для него гораздо важнее позиция народа, однозначно выступающего за мирное
решение конфликта. И он вряд ли бы поддержал идею об отправке испанских
военнослужащих в Ирак. Поэтому его и не спросили, но отправлять в Ирак
действующие войска все-таки побоялись. Так и остался стоять на рейде у базы
"Рота" приведенный в повышенную готовность гордость испанского флота
суперсовременный авианосец "Принц Астурийский". Видимо, эта война пройдет для
него стороной.
Дмитрий Косарев
"РОССИЙСКАЯ ГАЗЕТА"
МАДРИД
24 марта 2003 г.
Российская газета
Объем документа: 4113 байт


AMPHIBIOUS FORCES, SPAIN

Date Posted: 20 March 2003


Jane's Fighting Ships

--------------------------------------------------------------------------------


GALICIA CLASS (LPD)
IN SERVICE: 2

Name
No
Builders
Laid down
Launched
Commissioned

GALICIA
L 51
Bazán, Ferrol
31 May 1996
21 July 1997
30 Apr 1998

CASTILLA
L 52
Bazán, Ferrol
11 Dec 1997
14 June 1999
26 June 2000





Displacement, tons: 13,815 full load
Dimensions, feet (metres): 524.9 oa; 465.9 pp × 82 × 19.3
(160; 142 × 25 × 5.9)
Flight deck, feet (metres): 196.9 × 82 (60 × 25)
Main machinery: 2 Bazán/Caterpillar 3612 diesels; 12,512 hp(m) (9.2 MW); 2 shafts; LIPS cp props; bow thruster 680 hp(m) (500 kW)
Speed, knots: 20. Range, miles: 6,000 at 12 kt
Complement: 115 plus 12 spare; 189 (L 52)
Military lift: 543 or 404 (L 52) fully equipped troops and 72 (staff and aircrew)
6 LCVP or 4 LCM or 1 LCU and 1 LCVP. 130 APCs or 33 MBTs.

Guns: 1 Bazán 20 mm/120 12-barrelled Meroka [Ref 1]; 3,600 rds/min combined to 2 km. 2 Oerlikon GAM-B01 20 mm.
Countermeasures: Decoys: 4 SRBOC chaff launchers.
ESM: Intercept.
Combat data systems: SICOA (L 52); SATCOM; Link 11.
Radars: Surface search: TRS 3D/16 (L 52) [Ref 2]; E/F-band.
Surface search: Kelvin Hughes ARPA [Ref 3]; I-band.
Navigation and helo control: I-band.

Helicopters: 6 AB 212 or 4 SH-3D Sea King [Ref 4].

Programmes: Originally started as a national project by the Netherlands. In 1990 the ATS was seen as a possible solution to fulfil the requirements for a new LPD. Joint project definition study announced in July 1991 and completed in December 1993 and the first ship was authorised on 29 July 1994. The second of class ordered 9 May 1997.
Structure: Able to transport a fully equipped battalion of marines providing a built-in dock for landing craft and a helicopter flight deck for debarkation in offshore conditions. Docking well is 885 m2; vehicle area 1,010 m2. Access hatch on the starboard side. Hospital facilities. Built to commercial standards with military command and control and NBCD facilities. Castilla has improved command and control facilities with two operations centres, one for amphibious and one for a combat group.
Operational: Alternatively can also be used for a general logistic support for both military and civil operations, including environmental and disaster relief tasks. Based at Rota.

UPDATED


CASTILLA - (Scale 1 : 1,500), Ian Sturton


GALICIA (without main radar and guns) - 5/2000*, Camil Busquets i Vilanova


CASTILLA (without guns) - 3/2001, Diego Quevedo



GALICIA - 1/2002*, Adolfo Ortigueira Gil


Displacement Full Load (tonnes): 14036
Length (m): 160
Beam (m): 25
Draught (m): 5.9
Range (nm): 6000
Speed (knots): 20




--------------------------------------------------------------------------------
© 2003 Jane's Information Group Commodore Stephen Saunders RN

FRIGATES, SPAIN

Date Posted: 20 March 2003


Jane's Fighting Ships

--------------------------------------------------------------------------------


SANTA MARÍA CLASS (FFGHM)
IN SERVICE: 6

Name
No
Builders
Laid down
Launched
Commissioned

SANTA MARÍA
F 81
Bazán, Ferrol
23 May 1982
24 Nov 1984
12 Oct 1986

VICTORIA
F 82
Bazán, Ferrol
16 Aug 1983
23 July 1986
11 Nov 1987

NUMANCIA
F 83
Bazán, Ferrol
8 Jan 1986
30 Jan 1987
8 Nov 1988

REINA SOFÍA (ex-América)
F 84
Bazán, Ferrol
12 Dec 1987
19 July 1989
18 Oct 1990

NAVARRA
F 85
Bazán, Ferrol
15 Apr 1991
23 Oct 1992
30 May 1994

CANARIAS
F 86
Bazán, Ferrol
15 Apr 1992
21 June 1993
14 Dec 1994





Displacement, tons: 3,610 standard; 3,969 full load
Dimensions, feet (metres): 451.2 × 46.9 × 24.6
(137.7 × 14.3 × 7.5)
Main machinery: 2 GE LM 2500 gas turbines; 41,000 hp (30.59 MW) sustained; 1 shaft; cp prop
2 auxiliary retractable props; 650 hp (484 kW)
Speed, knots: 29. Range, miles: 4,500 at 20 kt
Complement: 223 (13 officers)

Missiles: SSM: 8 McDonnell Douglas Harpoon; active radar homing to 130 km (70 n miles) at 0.9 Mach; warhead 227 kg.
SAM: 32 GDC Pomona Standard SM-1MR; Mk 13 Mod 4 launcher [Ref 1]; command guidance; semi-active radar homing to 46 km (25 n miles) at 2 Mach.
Both missile systems share a common magazine.
Guns: 1 OTO Melara 3 in (76 mm)/62 [Ref 2]; 85 rds/min to 16 km (8.7 n miles); weight of shell 6 kg.
1 Bazán 20 mm/120 12-barrelled Meroka Mod 2A or 2B [Ref 3]; 3,600 rds/min combined to 2 km. 2-12.7 mm MGs.
Torpedoes: 6-324 mm US Mk 32 (2 triple) tubes [Ref 4]. Honeywell/Alliant Mk 46 Mod 5; anti-submarine; active/passive homing to 11 km (5.9 n miles) at 40 kt; warhead 44 kg.
Countermeasures: Decoys: 4 Loral Hycor SRBOC 6-barrelled fixed Mk 37 Mod 1/2 [Ref 5]; IR flares and chaff to 4 km (2.2 n miles).
Prairie/Masker: hull noise/blade rate suppression.
SLQ-25 Nixie; torpedo decoy.
ESM/ECM: Elettronica Nettunel or Mk 3000 Neptune (F 84-86); intercept and jammer.
Combat data systems: IPN 10 action data automation; Link 11. SQQ 28 LAMPS III helo datalink. Saturn and SCOT 3 Secomsat [Ref 6] fitted.
Weapons control: Loral Mk 92 Mod 2 (Mod 6 with CORT in F 85 and 86). Enosa optronic tracker for Meroka 2B.
Radars: Air search: Raytheon SPS-49(V)4/6 [Ref 7]; C/D-band; range 457 km (250 n miles).
Surface search: Raytheon SPS-55 [Ref 8]; I-band.
Navigation: Raytheon 1650/9 or SPS-67 [Ref 9]; I/J-band.
Fire control: RCA Mk 92 Mod 4/6 [Ref 10]; I/J-band.
Raytheon STIR [Ref 11]; I/J-band.
Selenia RAN 12L [Ref 12]; D-band (for Meroka).
Sperry/Lockheed VPS 2 [Ref 13]; I-band (for Meroka).
Tacan: URN 25.
Sonars: Raytheon SQS-56 (DE 1160); hull-mounted; active search and attack; medium frequency.
Gould SQR-19(V)2; tactical towed array (TACTASS); passive; very low frequency.

Helicopters: 2 Sikorsky SH-60B [Ref 14] (only one normally embarked).


Programmes: Three ordered 29 June 1977. The execution of this programme was delayed due to the emphasis placed on the carrier construction. The fourth ship was ordered on 19 June 1986, and numbers five and six on 26 December 1989.
Modernisation: F 85 and F 86 are fitted with the improved Mod 2B Meroka CIWS which includes an Enosa optronic tracker. SCOT SATCOM fitted in F 85 and F 84. Others may be similarly fitted. All modernisation with RAN 12L target designator for Meroka but VPS 2 fire control radar is yet to be replaced by RAN 30X radar. This may be installed during a modernisation programme due to start in 2005. Other upgrades may also include the fitting of the DORNA weapons direction system, which includes the Thales STING fire control radar, IR camera and laser rangefinder, to replace the Mk 92 system. Trials of a containerised system started in F 83 in 1996, EW systems may also be upgraded, including the fitting of CESM.
Structure: Based on the US FFG 7 'Oliver Perry' class although broader in the beam and therefore able to carry more topweight. Fin stabilisers fitted. RAST helicopter handling system. Navarra and Canarias have an indigenous combat data system thereby increasing national inputs to 75 per cent.
Operational: All based at Rota as the 41st Squadron.

UPDATED


REINA SOFÍA - (Scale 1 : 1,200), Ian Sturton


NAVARRA - 4/2001, B Sullivan


SANTA MARIA - 9/2001, John Brodie


Displacement Full Load (tonnes): 4032.5
Displacement Standard (tonnes): 3667.7
Length (m): 137.7
Beam (m): 14.3
Draught (m): 7.5
Range (nm): 4500
Speed (knots): 29




--------------------------------------------------------------------------------
© 2003 Jane's Information Group Commodore Stephen Saunders RN


1 Image
AUXILIARIES, SPAIN

Date Posted: 20 March 2003


Jane's Fighting Ships

--------------------------------------------------------------------------------


FLEET TANKER (AORL)
IN SERVICE: 1

Name
No
Builders
Launched
Commissioned

MARQUÉS DE LA ENSENADA
A 11
Bazán, Ferrol
5 Oct 1990
3 June 1991

(ex-Mar del Norte)









Displacement, tons: 13,592 full load
Dimensions, feet (metres): 403.9 oa; 377.3 wl × 64 × 25.9 (123.1; 115 × 19.5 × 7.9)
Main machinery: 1 MAN-Bazán 18V40/50A; 11,247 hp(m) (8.27 MW) sustained; 1 shaft
Speed, knots: 16. Range, miles: 10,000 at 15 kt
Complement: 80 (11 officers)
Cargo capacity: 7,498 tons dieso; 1,746 tons JP-5; 120 tons deck cargo
Guns: 2-12.7 mm MGs.
Radars: Surface search: Racal Decca 2459; I/F-band.
Navigation: Racal Decca ARPA 2690/9; I-band.
Helicopters: 1 AB 212 or similar.


Comment: Ordered 30 December 1988; laid down 16 November 1989. The deletion of the Teide left a serious deficiency in the Fleet's at sea replenishment capability which has been restored by the Patiño. In addition, and as a stop gap, this tanker was built at one third of the cost of the larger support ship. Two Vertrep stations and a platform for a Sea King size helicopter. Replenishment stations on both sides and one astern. Provision for Meroka CIWS four chaff launchers as well as ESM. Has a small hospital. Based at Rota.

UPDATED


MARQUÉS DE LA ENSENADA - 5/2001, Giorgio Ghiglione


Displacement Full Load (tonnes): 13809.4
Length (m): 123.1
Beam (m): 19.5
Draught (m): 7.9
Range (nm): 10000
Speed (knots): 16




--------------------------------------------------------------------------------
© 2003 Jane's Information Group Commodore Stephen Saunders RN