|
От
|
kirill111
|
|
К
|
Олег Рико
|
|
Дата
|
18.12.2023 12:53:54
|
|
Рубрики
|
WWII; ВВС;
|
|
Re: Вот бы...
>>Японцы испытывали блуканвший к ним в 42 году ЛаГГ-3. https://dzen.ru/a/YY0xr9CR9xok3q-U
>Спасибо
Еще нашел.
https://old-forum.warthunder.com/index.php?/topic/181096-lagg-3-8-with-vya-23-captured-by-japanese-premium-plane/
Из книги «Захваченные самолеты японской армии – секретные файлы» К. Ошио и С. Нохара (источник 4):
Испытания самолета провели командир 85-го истребительного полка Г. Ямамото и сержант Ёсида. Самолет пришлось ремонтировать при посадке на брюхо, а затем еще раз, когда японские сухопутные войска приняли его за нарушителя и поразили огнем с земли. Это проходило испытания в районе Муданьцзян в Маньчжурии. Позже самолет был доставлен в Японию, но по пути потерпел крушение в результате аварии при посадке.
В книге приводятся цифры производительности, которые предположительно приходят в результате тестов, поскольку не совпадают со стандартными источниками, но я не уверен на 100%, а некоторые цифры выглядят немного странно:
максимальная скорость 493 км/ч при с/л
518 км/ч на высоте 2400 м
(в книге указана высота 4280 м, но не указана скорость, опечатка в книге? Также возможно, что две другие скорости указаны для 2,4 км и 4,3 км)
время до 3000м: 3 мин-40 сек
до 5000 м: 7 мин-6 сек
до 8000 м: 17 мин–13 сек
From the book "Japanese Army Captured Aircraft-Secret Files" by K. Oshio and S. Nohara (source 4):
the a/c was tested by the CO of the 85th Fighter Regiment G. Yamamoto and a Sgt Yoshida. The a/c had to be repaired from the belly landing, and again when Japanese ground troops mistook it for an intruder and hit it with ground fire. This was in test in the Mudanjiang area in Manchuria. The a/c was later flown to Japan but wrecked in a landing accident along the way.
The book gives performance figures which presumably come the tests, since not the same as standard sources, but I'm not 100% sure, and some numbers look a little strange:
max speed 493 km/h at s/l
518km/h at 2,400m
(the book lists an alt of 4280m but then doesn't give the speed, typo in the book?, it's also possible the other two speeds are for 2.4km and 4.3km)
time to 3,000m: 3 min-40 sec
to 5,000m: 7 min-6 sec
to 8,000m: 17 min-13 sec
Some other accounts say this LaGG-3 was tested head to head versus captured P-40 and Type 3 ('Tony'), all somewhat similar in basic arrangement and appearance, but this seems doubtful based on above account. The a/c based in Manchuria at the time, for informal tests, were Type 97 ('Nate') Type 1 ('Oscar') and Type 2 ('Tojo').
Bergstrom and Mikhailov in "Black Cross Red Star" Vol 1 discuss how individual examples of Soviet fighters produced ca. 1941-42 could have real performance much less than theoretical, more plane to plane variation than would usually be expected. (Direct quotation from link in source 4)