Вот что пишут конструкторы сгоревшего тримарана: We recognize and acknowledge that the fire risk associated with the composite materials commonly used in shipbuilding is increased relative to steel vessels.
Далее про противопожарную изоляцию: In the case of KRI Klewang such spaces were insulated in accordance with International Maritime Organization Safety Of Life At Sea conventions and International Classification Society directives, requiring AGO structural fire protection rating. This rating defines the time temperature gradient across the fire insulation boundary and is intended to prevent ignition and collapse of the structure, despite prolonged exposure to high temperatures. This insulation rating is also required of aluminium ships, which share similar vulnerabilities to fire and the dangers of melting and complete structural collapse.
Т.е. конструкции из углепластика по огнестойкости близки к дюралевым, обычным для высокоскоростных кораблей. Требуемые меры защиты от огня схожие.
>Углепластик менее пожароопасен, чем алюминиевые и титановые сплавы, но уступает, естественно, стали.
Это, пожалуй, перебор. Огнестойкость углепластика определяется связующим, а не волокнами. В KRI Klewang использовался материал, который горит при прогреве примерно до 500 градусов Цельсия. Т.е. несколько опаснее дюралевых сплавов, но не принципиально.
С уважением, Николай.
Re: Именно так - ВладимирНС05.02.2013 11:27:21 (289, 906 b)