От Venik Ответить на сообщение
К All Ответить по почте
Дата 12.11.2001 20:19:36 Найти в дереве
Рубрики Современность; ВВС; Локальные конфликты; Версия для печати

Падение А300 - размышления с бутербродом

Мое почтение!

Дождался ланча и решил потрепаться на тему. Во-первых, мое личное мнение - возможно не теракт. На настоящий момент просто нет информации. Но поразмышлять все-же стоит.

Из разговора с сотрудником - бывшим жителем района Квинса где упал самолет, любителя-фотографа самолетов: запустит ПЗР незаметно вполне возможно и не обязательно с крыши дома. Местность позволяет. Другой вопрос - след оставленны ракетой. Если инверсионный след был, его должны были заметить.

Самолет рассчитан на 266 пассажиров (если CNN правильно назвало модель). Это значит, что загружен он был почти под завязку. Летел далеко - много топлива. Потеря мотора на взлете чревато большими проблемами. С другой стороны, самолет новый и эта модель подобными проблемами не славится.

История фатальных инциндентов с А300:

1976 - захват террористами
1988 - сбит амер. ЗР
1992 - врезался в возвышенность на посадке
1994 - ошибка пилотов во время посадки
1994 - захват террористами
1997 - врезался в возвышенность на посадке
1999 - захват террористами

(полное описание инциндентов на англ. см. ниже)

Итак, три теракта, три аварии при посадке, одно поражение ЗР. Если и на этот раз ЗР, то как это могло произойти?

Подрулил к заранее выбранному месту, достал ПЗРК и лупанул по первому-же самолету, благо ждать более двух минут не надо. Упадет так упадет. А если нет - попытка не пытка. Опять-же, потеря мотора на взлете чревата.

Амерам сейчас ох как не хочется чтоб это оказался теракт. Если это был теракт - экономические последствия будут весьма плачевны и не только для авиалиний.

Venik

A300 Fatal Events

27 June 1976; Air France A300; Entebbe, Uganda: Aircraft was hijacked and all aboard taken hostage. Some passengers were released shortly after the hijacking and the remainder were taken to Entebbe, Uganda. The remaining hostages were eventually rescued in a commando raid. About seven of the 258 passengers were killed.


3 July 1988; Iranair A300; Persian Gulf, near Straits of Hormuz: Aircraft was shot down by a surface to air missile from the American naval vessel U.S.S. Vincennes. All 16 crew and 274 passengers were killed.


28 September 1992; Pakistan International Airlines A300B4; near Katmandu, Nepal: The crew was flying the aircraft was flying an approach about 1600 feet (1000 meters) lower than planned when the aircraft collided with high ground. The event happened in daylight and with cloud shrouding the mountains. All 12 crew and 155 passengers were killed


26 April 1994; China Airlines A300-600; Nagoya, Japan: Crew errors led to the aircraft stalling and crashing during approach. All 15 crew and 249 of the 264 passengers were killed.


24 December 1994; Air France A300; Algiers Airport, Algeria: Hijackers killed 3 of the 267 passengers. Later, commandos retook the aircraft and killed four hijackers.


26 September 1997; Garuda Indonesian Airways A300B4; near Medan, Indonesia: The aircraft was on approach to Medan on a flight from Jakarta when it crashed in a mountainous area about 19 miles (30 km) from the airport. Extensive smoke and haze from numerous forest fires caused reduced visibility in the area. All 12 crew members and 222 passengers were killed.


16 February 1998; China Airlines A300-600; near Taipei, Taiwan: The aircraft crashed into a residential area short of the runway during its second landing attempt. The scheduled flight had been inbound from the island of Bali in Indonesia. The event occurred under conditions of darkness with rain and reduced visibility due to fog. All 15 crew and 182 passengers were killed. At least seven persons on the ground were also killed.


24 December 1999; Indian Airlines A300; near Katmandu, Nepal: The flight was hijacked shortly after takeoff. The hijackers killed one of the 173 passengers, but none of the 11 crew members.

С уважением, Venik