От Константин Федченко
К All
Дата 06.04.2004 16:49:32
Рубрики ВВС; 1941;

вопрос по Люфтваффе

Известны ли кому-то из уважаемых участников форума даты перебазирования в июне 1941 года на передовые аэродромы у границ СССР следующих истребительных групп:
JG 54 (Грюнхерц)
JG 51 (Мёльдерс)

С уважением

От Sergey-M
К Константин Федченко (06.04.2004 16:49:32)
Дата 07.04.2004 14:31:56

Re: вопрос по...

>Известны ли кому-то из уважаемых участников форума даты перебазирования в июне 1941 года на передовые аэродромы у границ СССР следующих истребительных групп:
>JG 54 (Грюнхерц)
>JG 51 (Мёльдерс)

>С уважением
Посмотрите на www.feldgrau.com

От Константин Федченко
К Sergey-M (07.04.2004 14:31:56)
Дата 07.04.2004 14:40:56

разумеется, там я уже смотрел


>Посмотрите на www.feldgrau.com

там уже смотрел - на фельдграу копия данных с ww2.dk, о которых я уже сказал.

С уважением

От Alex Medvedev
К Константин Федченко (06.04.2004 16:49:32)
Дата 06.04.2004 17:04:29

Re: вопрос по...

>Известны ли кому-то из уважаемых участников форума даты перебазирования в июне 1941 года на передовые аэродромы у границ СССР следующих истребительных групп:
>JG 54 (Грюнхерц)

Вроде как 21-го. По крайней мере на 21 есть разблюдовка где базировались
Stab. Lindental
I Rautenberg
II Trakehnen
III Blumenfield

От Константин Федченко
К Alex Medvedev (06.04.2004 17:04:29)
Дата 06.04.2004 17:07:02

все не так просто

>>Известны ли кому-то из уважаемых участников форума даты перебазирования в июне 1941 года на передовые аэродромы у границ СССР следующих истребительных групп:
>>JG 54 (Грюнхерц)
>
>Вроде как 21-го. По крайней мере на 21 есть разблюдовка где базировались
>Stab. Lindental
>I Rautenberg
>II Trakehnen
>III Blumenfield

Это-то понятно. Если группа была в первой линии, то 21 она и должна быть на месте. Вопрос в том, когда туда прибыла.
На ww2.dk указан для обеих групп только месяц перебазирования - июнь.

С уважением

От Alex Medvedev
К Константин Федченко (06.04.2004 17:07:02)
Дата 06.04.2004 17:18:36

Re: все не...

>На ww2.dk указан для обеих групп только месяц перебазирования - июнь.

By mid-May 1941, while II. and III. Gruppen were familiarising themselves on their new Friedrichsat Stolp-Reitz, close to the Baltic coast, l./JG 54 had also begun converting to Bf 109Fs at Jever. This led to an even higher accident rate. Over the course of the next four weeks five of the Gruppe'snew aircraft were damaged and four completely destroyed. Four pilots were injured, the first being Gerhard Kodderitzsch on 15 May.
One of the other three was an unknown NCO of 2. Staffel, a certain Unteroffizier Otto Kittel, who came down on the island of Spiekeroog, north of Jcvcr, on 31 May. Few would then have guessed that Kittel, small of stature and reticent by nature, would rise to become JG 54's highest scorer of all before his death in action in the closing months of the war.
In addition, two I. Gruppe pilots lost their lives in accidents involving the new Friedrichs- Unteroffizier Harry Krause at Jever on 4 June, and Fahnrich Arno Gafke, who was killed in a mid-air collision with another Bf 109F over Langeoog four days later.
By contrast, II. and III./JG 54's conversion seems to have been accomplished relatively uneventfully. One pilot, 7. Staffel's \.eumant Max Clerico, was injured in an accident at Stolp-Reitz on 17 May, and exactly one month later, on 17 June, Gefreiter Liebgott of 9./JG 54 was lost when he came down in the sea off Stolpmunde.
Within 72 hours of this final accident JG 54 found itself once again re-united as a complete Geschwader- for only the second time since the outbreak of hostilities - on a cluster ol forward landing grounds around Gumbmnen, close to East Prussia's outermost frontier with the former Baltic state of Lithuania (which had been incorporated as a Republic of the Soviet Union in August 1940).
JG 54 was about to embark upon the most successful petiod in its short but eventful history. Operation Barbarossa, the invasion of the Soviet Union, would bring with it victories in hitherto unimaginable numbers. Individual scores would no longer be measured in single figures, but in dozens - and, in some cases, in hundreds. The Geschwader Heading Experten would become national heroes, feted in the press and on the weekly newsreels. But the campaign which would deliver the 'Green Hearts' their greatest triumphs, would also prove to be their ultimate Nemesis.

От Константин Федченко
К Alex Medvedev (06.04.2004 17:18:36)
Дата 06.04.2004 17:44:23

Re: все не...

>17 June (...)Within 72 hours of this final accident JG 54 found itself once again re-united as a complete Geschwader

спасибо. Значит, 20 июня "все были в сборе".

А откуда это всё - из каких закромов?:)

Кстати, вызывает удивление высокая аварийность при переучивании. Вроде очень близкие машины - E и F.

Или их гоняли на пределе, изучая возможности "по-чкаловски"? Что, кстати, подтверждается встречным тараном:
"who was killed in a mid-air collision with another Bf 109F"
"фигуряли", забывая о риске?

>But the campaign which would deliver the 'Green Hearts' their greatest triumphs, would also prove to be their ultimate Nemesis.

Поэты, блин. Гёты с Шиллерами....

С уважением

От Alex Medvedev
К Константин Федченко (06.04.2004 17:44:23)
Дата 06.04.2004 18:44:27

Re: все не...

>А откуда это всё - из каких закромов?:)

John Weal "Jagdgeschwader 54 "Grunherz"

>Кстати, вызывает удивление высокая аварийность при переучивании. Вроде очень близкие машины - E и F.

Ну это скорее всего просто лихачество. Вряд ли дело в переучивании.

От Тезка
К Константин Федченко (06.04.2004 17:07:02)
Дата 06.04.2004 17:12:11

Re: все не...

Привет
> Это-то понятно. Если группа была в первой линии, то 21 она и должна быть
на месте. Вопрос в том, когда туда прибыла.

Если не забуду, то постараюсь дома посмотреть. Есть у меня буржуинская
книжка про JG54, но вот если там ответ...

С уважением